Pedagogik B

30 hp

Kursplan, Grundnivå, 2PE171

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
2PE171
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Pedagogik G1F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 1 februari 2018
Ansvarig institution
Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

Allmänt

Kursen är en fortsättningskurs på grundnivå och utgör högskolepoängen 31-60 i pedagogik. Kursen kan ingå i beteendevetenskapligt kandidatprogram.

Behörighetskrav

Minst 22,5 hp från Pedagogik A

Mål

Kursen syftar till att ge fördjupade insikter om pedagogik som ämne och forskningsfält genom kunskap om fältets relevanta teorier och mångfaldiga forskningsintressen. Kursen syftar vidare till att studenterna ska planera, genomföra och presentera ett självständigt arbete inom det pedagogiska forskningsfältet. Detta innebär att den studerande ska kunna:

  • identifiera och diskutera olika synsätt och traditioner rörande inlärning och lärande, samt deras användning till idag
  • redogöra för olika instrument för styrning och utvärdering av utbildningsväsendet
  • förklara hur den politiska styrningen av svenskt skolväsende förändrats ur ett historiskt perspektiv
  • redogöra för för olika teoretiska perspektiv på barns och ungdomars vardagsliv
  • värdera och diskutera konsekvenser av olika kulturella föreställningar om barns och ungdomars vardagsliv
  • värdera och diskutera genus betydelse under barns och ungdomars uppväxt
  • värdera och diskutera olika sätt att arrangera barns och ungdomars vardagsliv
  • formulera ett pedagogiskt problem och genomföra en mindre undersökning som redovisas i skriftlig form
  • systematiskt söka och värdera pedagogisk forskning och information
  • redogöra för olika metodiska ansatser inom forsknnigsfältet och använda dessa för bearbetning av empiriska problem

Innehåll

Kursen består av fyra delkurser om vardera 7,5 högskolepoäng.

Lärteori, klassiska grunder

Delkursen behandlar tre grundläggande teoretiska utgångspunkter för det vi i vardagligt tal kallar "lärande".

Innehåll:

  • teoretiska utgångspunkter inom pedagogik
  • synsätt och tradtioner rörande inlärning och lärande, samt deras användning till idag

Styrning och utvärdering

Delkursen syftar till att ge redskap att förstå och förklara användninfgen av utvärdering som styrning framförallt inom skola och utbildning i stort, men relateras även till andra användningsområden och problematiserar konsekvenser av detta.

Innehåll:

  • olika instrument för styrning och utvärdering av utbildningsväsendet
  • redskap för att förstå och förklara användningen av utvärdering som styrning
  • politisk styrning av svenskt skolväsenden ur ett historiskt perspektiv

Barns och ungdomars vardagsliv

Delkursen syftar till att orientera sig i hur barns och ungdomars vardagsliv kan betraktas ur ett pedagogiskt och här socialt och kulturellt perspektiv, och behandlar barn och ungdomars vardagsliv i olika praktiker.

Innehåll:

  • teoretiska perspektiv på barns och ungdomars vardagsliv
  • kulturella föreställningar för barns och ungdomars vardagsliv
  • betydelsen av genus under barns och ungdomars uppväxt
  • olika sätt att arrangera barns och ungdomars vardagsliv

Projektarbete

Denna delkurs behandlar i första hand det kursmål som syftar till att studenten skall kunna formulera ett pedagogiskt problem och genomföra en undersökning att redovisa i skriftlig form. Undersökningen genomförs i mindre grupper som ett projektarbete.

Innehåll:

  • formulering av ett pedagogiskt forskningsproblem
  • värdering av pedagogisk forskning och information
  • metodiska ansatser inom forskningsfältet
  • bearbetning av empiriska problem
  • vetenskapligt skrivande

Undervisning

Kursen består av föreläsningar, grupparbeten, övningar och seminarier.

Examination

Examinationen utgörs av muntliga och/eller skriftliga prov.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

Övriga föreskrifter

Pedagogik B kan utgöra biområde i en kandidat- eller magisterexamen.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin