Pedagogik B

30 hp

Litteraturlista, Grundnivå, 2PE171

Det finns en senare version av litteraturlistan.

Delkurs 1: Det livslånga lärandet: Teoretiska perspektiv på lärande, 7,5 hp

  • Argyris, Chris, Teaching Smart People How To Learn, Ingår i: Harvard business review: the magazine of decision makers, vol. 69, nr. 3, 1991, s. 99–109Obligatorisk
  • Becker, H., Becoming a marihuana user, American Journal of Sociology, 59 (3), 1953Obligatorisk (s. 235–242)
  • Becker, H., A school is a lousy place to learn anything in, American Behavioral Scientist, 16 (1), 1972Obligatorisk (s. 85–105)
  • Billet, S., Workplace participatory practices: Conceptualizing workplaces as learning environments, The Journal of Workplace Learning, 16 (6), 2004Obligatorisk (s. 312–324)
  • Clinchy, B., M., Belenky, M. F., Goldberger, N., &, Connected education for women, Journal of Education, 167(3), 1985Obligatorisk (s. 28–45)
  • Engeström, Yrjö, Expansive learning at work: toward an activity theoretical reconceptualization, Journal of Education, 14 (1), 2001Obligatorisk (s. 133–156)
  • Gagné, R. M., Domains of learning, Interchange, 3 (1), 1972Obligatorisk (s. 1–8)
  • Heath, S. B., What no bedtime story means: Narrative skills at home and in school, Language in Society, 11 (1), 1982Obligatorisk (s. 49–76)
  • Jarvis, Peter; Holford, John; Griffin, Colin, The theory and practice of learning, 2. ed., London, Kogan, 2003Obligatorisk
  • Resnick, L., The 1987 presidential address: Learning in school and out, Educational Researcher, 16, 1987Obligatorisk (s. 13–20)
  • Rogers, Carl R., Can learning encompass both ideas and feelings?, Education, 95 (2), 1974Obligatorisk (s. 103–114)
  • Schulman, L. S., Signature pedagogies in the profession, Daedalus, 134 (3), 2005Obligatorisk (s. 52–59)
  • Skinner, B. F., Teaching machines, Science, 128 (3330), 1958Obligatorisk (s. 969–977)
  • Skinner, B. F., Undervisningsteknologi, Stockholm., Norstedts akademiska förlag, 2006Obligatorisk (s. 98–117)
  • Wenge, Etienne, Undervisningsteknologi., Organization, 7 (2), 2000Obligatorisk (s. 225–246)
  • Vygotskij, Lev Semenovic, Tänkande och språk, Göteborg, Daidalos, 2001Obligatorisk (s. 47–117)

Dessutom tillkommer ca 50 s litteratur enligt lärares anvisningar.

Delkurs 2: Stabilitet och förändring: Styrning och organisering av utbildning, 7,5 hp

Ytterligare litteratur kan tillkomma efter lärares anvisningar

  • Akker, J.V.D., A European Perspective on Curriculum Development and Innovation, SensePublishers, Rotterdam, 2013Obligatorisk (Ingår i: Law E.HF., Li C. (eds) Curriculum Innovations in Changing Societies pp. 535–545)
  • Forsberg, Eva; Englund, Tomas; Sundberg, Daniel, Vad räknas som kunskap? Läroplansteoretiska utsikter och inblickar i lärarutbildning och skola, Stockholm: Liber, 2012Obligatorisk (310 s.)
  • Forssell, Anders; Ivarsson Westerberg, Anders, Administrationssamhället, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2014Obligatorisk (302 s.)
  • Jackson, P.W., Conceptions of curriculum and curriculum specialists, New York: Macmillan Pub, 1992Obligatorisk (Ingår i: Jackson, Philip W. Handbook of research on curriculum : a project of the American Educational Research Association. s. 2–40. (Tillgängligt i delar på Studentportalen).)
  • Jarl, Maria; Pierre, Jon, Skolan som politisk organisation, 2. uppl., Malmö, Gleerups, 2012Obligatorisk (200 s.)
  • Telhaug, A.; Oftedal; M.; Odd A.; Aasen, P., The Nordic Model in Education: Education as part of the political system in the last 50 years, Scandinavian journal of educational research. 50(3), 2006Obligatorisk (s. 245–283)
  • Thunborg, C & Olsson, J, Pedagogiska utmaningar i dagens arbetsliv, Pedagogisk Forskning i Sverige. 21(3-4), 2017Obligatorisk (s. 191–211)
  • Forsberg, Eva; Wallin, Erik, Skolans kontrollregim - ett kontraproduktivt system för styrning?: en antologi, 2. uppl., Stockholm, Liber, 2014Obligatorisk (Valda delar, cirka 50 sidor.)

Delkurs 3: Att tala och samtala: Kommunikation och professionella samtal, 7,5 hp

  • Rautalinko, Erik, Samtalsfärdigheter: stöd, vägledning och ledarskap, 2. uppl., Stockholm, Liber, 2013Obligatorisk
  • Sundberg, Jacob, Vi hör av oss, 2018Obligatorisk
  • Asmuss, Birte, Performance appraisal interviews. Preference organizations in assessment sequences, Journal of Business Communication, 45 (4), 2008 (s. 408–429)
  • Mäkitalo, Åsa, Accounting practices as situated knowing: Dilemmas and dynamics in institutional interaction, Discourse Studies 5 (4), 2003 (s. 495–516)
  • Sandlund, Erica; Olin-Scheller, Christina; Nyroos,, The performance appraisal interview - An arena for the reinforcement of norms for employeeship, Nordic Journal of Working Life Studies 1 (2), 2011 (s. 59–75)
  • Stokoe, Elizabeth, The (in)authenticity of simulated talk: Comparing role-played and actual interaction and the implications for communication training, Research on Language and Social Interaction, 46 (2), 2013 (s. 165–185)
  • Adelswärd, Viveka, Institutionella samtal, struktur, moral och rationalitet. Några synpunkter på värdet av samtalsanalys för att studera mötet mellan experter och lekmän, Föreningen för nordisk filologi rf, 1995Obligatorisk (s. 20)
  • Jensen, Mikael, Interpersonell kommunikation, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2015Obligatorisk
  • Llewellyn, Nick & Spence, Laura, Practice as a member's phenomenon, . Organization Studies 30 (12), 2009Obligatorisk (s. 1419–1439)
  • Norrby, Catrin, Samtalsanalys: så gör vi när vi pratar med varandra, 3., [rev.] uppl., Lund, Studentlitteratur, 2014Obligatorisk (Referenslitteratur)
  • Weiner Thordarson, Katarina; Lunding Hultqvist, Helena, Svåra samtal: goda råd från erfarna samtalsledare, Ny upplaga, Helsingborg, Komlitt, [2018]Obligatorisk

Delkurs 4:B-uppsats 7,5 hp

* Obligatorisk

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin