Pedagogik B
Litteraturlista, Grundnivå, 2PE171
Delkurs 1: Lärteori, klassiska grunder, 7,5 hp
- Jarvis, Peter; Holford, John; Griffin, Colin, The theory and practice of learning, 2. ed., London, Kogan, 2003Obligatorisk (198 s)
- Kroksmark, Tomas, Didaktiska strövtåg: didaktiska idéer från Comenius till fenomenografisk didaktik, Göteborg, Daidalos, 1989Obligatorisk (358 s)
- Piaget, Jean, Commentary on Vygotsky's criticisms of Language and thought of the child and Judgement and reasoning in the child, Ingår i: New ideas in psychology: an international journal of innovative theory in psychology, Oxford, Elsevier Science Ltd., 1983-, vol. 18, nr. 2-3, s. 241–259Obligatorisk
- Skinner, B. F., Undervisningsteknologi, Stockholm., Norstedts akademiska förlag, 2006Obligatorisk (sid 98–117, kan köpas vid institutionen. Finns även i äldre utgåvor.)
- Vygotskij, Lev Semenovic, Tänkande och språk, Göteborg, Daidalos, 2001Obligatorisk (Även i senare tryckning - sid 47–117)
- Argyris, Chris, Teaching Smart People How To Learn, Ingår i: Harvard business review: the magazine of decision makers, vol. 69, nr. 3, 1991, s. 99–109Obligatorisk
- Bruner, Jerome; Kenney, Helen J, Representation and Mathematics Learning, Ingår i: Monographs of the Society for research in child development., vol. 167, nr. 3, 1965, s. 50–59Obligatorisk
- Belenky, Mary Field m.fl., Connected education for women, Ingår i: Journal of education: Boston, Mass., vol. 167, nr. 3, 1985, s. 28Obligatorisk
- Engeström, Yrjö, Expansive learning at work: toward an activity theoretical reconceptualization, Ingår i: Journal of education: Boston, Mass., vol. 14, nr. 1, s. 133–156Obligatorisk
- Rogers, Carl R., Can learning encompass both ideas and feelings?, Ingår i: Education (Edinburgh)., vol. 95, nr. 2, 1974, s. 103Obligatorisk
Merparten av artiklarna finns att hämta på nätet, förutsatt att du är inloggad mot universitet. Gå till http://www.ub.uu.se/databas/eresurs/refbas/start.cfm, välj där länken Education Research Complete och klicka dig vidare. Sök sedan upp artiklarna via titel eller författare.
Sidor enligt lärares anvisningar: ca 500
Delkurs 2: Styrning och utvärdering, 7,5 hp
Obligatorisk litteratur:
- Du Rietz, Lars; Lundgren, Ulf P.; Wennås, Olof, Ansvarsfördelning och styrning på skolområdet: ett beredningsunderlag, Stockholm, Allmänna förl., 1987Obligatorisk (S. 1–212.)
- Ekeland, T.-J, Hvar er evidensen for evidensbasert praksis?, Oslo: Abstrakt Forlag AS, 2009Obligatorisk (Från boken: Grimen, H &
L.I Terum (eds.): Evdensbasert profesjonutøvelse. Sidorna 145–168.) - Karlsson Vestman, Ove; Andersson, Inger M., Pedagogisk utvärdering som styrning - en historia från präster till PISA, Stockholm, Myndigheten för skolutveckling, 2007Obligatorisk
- Lindensjö, Bo; Lundgren, Ulf P., Utbildningsreformer och politisk styrning, Stockholm, HLS förl., 2000Obligatorisk
- Lundahl, Lisbeth, From Centralisation to Decentralisation: Governance of Education in Sweden, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier, 2002, Tillgänglig på InternetObligatorisk
- Lundgren, U.P., Educational Evaluation. A Basis for, or a Legitimation of, Educational Policy, Scandinavian Journal of Educational Research, 1979Obligatorisk (Nr 23, sidorna 31–45)
- Lundgren, U.P.; Franke-Wikberg, S., 6. Översikt över utvärderingsmodeller, Ingår i: Att värdera utbildning.: D. 1 En introduktion till pedagogisk utvärdering, Stockholm, Wahlström & Widstrand, 1980, vol. ALMAserien, nr. 103, s. 120–128Obligatorisk
- Lundgren, U.P; Franke-Wikberg, S., 7. Teoriinriktad utvärdering, Ingår i: Att värdera utbildning.: D. 1 En introduktion till pedagogisk utvärdering, Stockholm, Wahlström & Widstrand, 1980, vol. ALMAserien, nr. 103, s. 129–152Obligatorisk
- Nørholm, Morten, 5 Afsluttende diskussion og konklusion, Ingår i: Om den sociale og symbolske funktion af uddannelsesevalueringer, [S.l.], Hexis, 2008, s. 233–241Obligatorisk
- Nørholm, Morten, Danske producenter af det som kalder sig og anerkendes for at være evalueringsforskning: Felt eller subfelt? Relativ autonomi eller ikke?, Ingår i: Kulturstudier i Sverige: nationell forskarkonferens, Norrköping 13-15 juni, 2005, Norrköping, Sweden, Linköping, Linköping University Electronic Press, 2005, s. 743–758Obligatorisk
- Nørholm, Morten, Om evalueringsforskningsens relative autonomi, København: Danmarks Pædagogiske Universitetsforlag, 2008Obligatorisk (Ur Studier af pædagogisk praksis. Sidorna 131–160.)
- Pierre, Jon, Skolan som politisk organisation, 2008Obligatorisk
Samt aktuella artiklar från nyhetsmedia.
Välj en av följande:
- Andersson, Inger M, Utvärdering i ett makroperspektiv., Ingår i: Skolans kontrollregim - ett kontraproduktivt system för styrning?: en antologi, Stockholm, HLS förlag, 2006, s. 99–116Obligatorisk (17 s)
- Lundahl, Christian, Kunskapsbedömning och kunskapssyn, Ingår i: I kunskapens namn: en antologi om kunskap, makt och kreativitet, Stockholm, Lärarförbundet, 2007Obligatorisk (s. 34–47 (13 s.) (Tillgänglig på Internet: http:/
/ www.lararforbundet.se ? sök titel)) - Nytell, Hans, Kvalitetsredovisning – Från lokal utveckling till inslag i en statlig kontrollregim., Ingår i: Skolans kontrollregim - ett kontraproduktivt system för styrning?: en antologi, Stockholm, HLS förlag, 2006, s. 129–143Obligatorisk (14 s)
Delkurs 3: Fördjupningskurs, 7,5 hp: Barns och ungdomars vardagsliv
Obligatorisk litteratur
- Constructing and reconstructing childhood: contemporary issues in the sociological study of childhood, 2. ed., London, Falmer, 1997Obligatorisk
- Hammarberg, Thomas, Mänskliga rättigheter: konventionen om barnets rättigheter, Ny, rev. uppl., Stockholm, Utrikesdepartementet, 2006Obligatorisk
- Norman, Karin, Kulturella föreställningar om barn: ett socialantropologiskt perspektiv, 1. uppl., Stockholm, Rädda barnen, cop. 1996Obligatorisk
- Thorne, Barrie, Gender play: girls and boys in school, Buckingham, Open University Press, 1993Obligatorisk
Obligatorisk litteratur
Valbar litteratur
Dessutom skall du inom ett av följande tre områden:
- Barn och ungdomar i familj
- Barns och ungdomars fritid samt
- Barn och ungdomar i förskola och skola
läsa aktuella vetenskapliga texter i form av avhandlingar och vetenskapliga artiklar, vilka väljs i samråd med kursledaren.
Delkurs 4: Projektarbete, 7,5 hp
- Alvehus, Johan, Skriva uppsats med kvalitativ metod: en handbok, 1. uppl., Stockholm, Liber, 2013
- Forskningsetiska principer inom humanistisk-samhällsvetenskaplig forskning, Stockholm, Vetenskapsrådet, 2002Obligatorisk
- Kvale, Steinar, Den kvalitativa forskningsintervjun, Lund, Studentlitteratur, 1997Obligatorisk (Flera nya tryckningar, senast 2004)
- Svenska skrivregler, [Ny utg.], Stockholm, Liber, 2005 (Även tryckt 2006)
* Obligatorisk
Kursplan
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2022
- Kursplan giltig från och med vårterminen 2019
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2018
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2015, version 2
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2015, version 1
- Kursplan giltig från och med vårterminen 2015
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2013
- Kursplan giltig från och med vårterminen 2011
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2009
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2008
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2007