Pedagogik B
30 hp
Litteraturlista, Grundnivå, 2PE171
Delkurs 1: Det livslånga lärandet: Teoretiska perspektiv på lärande, 7,5 hp
- Argyris, Chris, Teaching Smart People How To Learn, Ingår i: Harvard business review: the magazine of decision makers, vol. 69, nr. 3, 1991, s. 99–109Obligatorisk
- Becker, H., Becoming a marihuana user, American Journal of Sociology, 59 (3), 1953Obligatorisk (s. 235–242)
- Becker, H., A school is a lousy place to learn anything in, American Behavioral Scientist, 16 (1), 1972Obligatorisk (s. 85–105)
- Billet, S., Workplace participatory practices: Conceptualizing workplaces as learning environments, The Journal of Workplace Learning, 16 (6), 2004Obligatorisk (s. 312–324)
- Clinchy, B., M., Belenky, M. F., Goldberger, N., &, Connected education for women, Journal of Education, 167(3), 1985Obligatorisk (s. 28–45)
- Engeström, Yrjö, Expansive learning at work: toward an activity theoretical reconceptualization, Journal of Education, 14 (1), 2001Obligatorisk (s. 133–156)
- Gagné, R. M., Domains of learning, Interchange, 3 (1), 1972Obligatorisk (s. 1–8)
- Heath, S. B., What no bedtime story means: Narrative skills at home and in school, Language in Society, 11 (1), 1982Obligatorisk (s. 49–76)
- Jarvis, Peter; Holford, John; Griffin, Colin, The theory and practice of learning, 2. ed., London, Kogan, 2003Obligatorisk
- Resnick, L., The 1987 presidential address: Learning in school and out, Educational Researcher, 16, 1987Obligatorisk (s. 13–20)
- Rogers, Carl R., Can learning encompass both ideas and feelings?, Education, 95 (2), 1974Obligatorisk (s. 103–114)
- Schulman, L. S., Signature pedagogies in the profession, Daedalus, 134 (3), 2005Obligatorisk (s. 52–59)
- Skinner, B. F., Teaching machines, Science, 128 (3330), 1958Obligatorisk (s. 969–977)
- Skinner, B. F., Undervisningsteknologi, Stockholm., Norstedts akademiska förlag, 2006Obligatorisk (s. 98–117)
- Vygotskij, Lev Semenovic, Tänkande och språk, Göteborg, Daidalos, 2001Obligatorisk (s. 47–117)
- Wenger, Etienne, Communities of Practice and Social Learning Systems, Ingår i: Organization: the interdisciplinary journal of organization, theory and society., vol. 7, nr. 2, 2000, s. 225–246, Du finner texten härObligatorisk
Dessutom tillkommer ca 50 s litteratur enligt lärares anvisningar.
Kurslitteraturen omfattar ca 1000 sidor för en kurs på 7,5 hp respektive ca 2000 sidor för en kurs på 15 hp.
Delkurs 2: Stabilitet och förändring: Styrning och organisering av utbildning, 7,5 hp
Ytterligare litteratur kan tillkomma efter lärares anvisningar
- Akker, J.V.D., A European Perspective on Curriculum Development and Innovation, SensePublishers, Rotterdam, 2013Obligatorisk (Ingår i: Law E.HF., Li C. (eds) Curriculum Innovations in Changing Societies pp. 535–545)
- Alvesson, Mats; Strannegård, Maria, Check, check, check: Skolinspektionen och granskandets vedermödor, Upplaga 1, Lund, Studentlitteratur, [2021]Obligatorisk
- Castillo, Daniel; Ivarsson Westerberg, Anders, Ängsliga byråkrater eller professionella pragmatiker?: Administrativa effekter av statens indirekta styrning av kommunerna, Huddinge, 2019Obligatorisk
- Jarl, Maria; Pierre, Jon, Skolan som politisk organisation, 2. uppl., Malmö, Gleerups, 2012Obligatorisk (200 s.)
- Pettersson, Daniel; Prøitz, Tine Sophie; Forsberg, Eva, From Role Models to Nations in Need of Advice: Norway and Sweden under the OECD:s Magnifying Glass., Ingår i: Journal of education policy, vol. 32, 2017, s. 24, https:/
/ Obligatoriskdoi.org/ 10.1080/ 02680939.2017.1301557 - Sundberg, Daniel, Svenska läroplaner: läroplansteori för de pedagogiska professionerna, Upplaga 1, Lund, Studentlitteratur, [2021]Obligatorisk
- Telhaug, A.; Oftedal; M.; Odd A.; Aasen, P., The Nordic Model in Education: Education as part of the political system in the last 50 years, Scandinavian journal of educational research. 50(3), 2006Obligatorisk (s. 245–283)
- Thunborg, C & Olsson, J, Pedagogiska utmaningar i dagens arbetsliv, Pedagogisk Forskning i Sverige. 21(3-4), 2017Obligatorisk (s. 191–211)
Dessutom tillkommer ca 100 sidor enligt lärares anvisningar.
Kurslitteraturen omfattar ca 1000 sidor för en kurs på 7,5 hp respektive ca 2000 sidor för en kurs på 15 hp.
Delkurs 3: Att tala och samtala: Kommunikation och professionella samtal, 7,5 hp
- Rautalinko, Erik, Samtalsfärdigheter: stöd, vägledning och ledarskap, 2. uppl., Stockholm, Liber, 2013Obligatorisk
- Sundberg, Jacob, Vi hör av oss, 2018Obligatorisk
- Asmuss, Birte, Performance appraisal interviews. Preference organizations in assessment sequences, Journal of Business Communication, 45 (4), 2008 (s. 408–429)
- Mäkitalo, Åsa, Accounting practices as situated knowing: Dilemmas and dynamics in institutional interaction, Discourse Studies 5 (4), 2003 (s. 495–516)
- Sandlund, Erica; Olin-Scheller, Christina; Nyroos,, The performance appraisal interview - An arena for the reinforcement of norms for employeeship, Nordic Journal of Working Life Studies 1 (2), 2011 (s. 59–75)
- Stokoe, Elizabeth, The (in)authenticity of simulated talk: Comparing role-played and actual interaction and the implications for communication training, Research on Language and Social Interaction, 46 (2), 2013 (s. 165–185)
- Adelswärd, Viveka, Institutionella samtal, struktur, moral och rationalitet. Några synpunkter på värdet av samtalsanalys för att studera mötet mellan experter och lekmän, Föreningen för nordisk filologi rf, 1995Obligatorisk (s. 20)
- Jensen, Mikael, Interpersonell kommunikation, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2015Obligatorisk
- Llewellyn, Nick & Spence, Laura, Practice as a member's phenomenon, . Organization Studies 30 (12), 2009Obligatorisk (s. 1419–1439)
- Norrby, Catrin, Samtalsanalys: så gör vi när vi pratar med varandra, 3., [rev.] uppl., Lund, Studentlitteratur, 2014Obligatorisk (Referenslitteratur)
- Weiner Thordarson, Katarina; Lunding Hultqvist, Helena, Svåra samtal: goda råd från erfarna samtalsledare, Ny upplaga, Helsingborg, Komlitt, [2018]Obligatorisk
Kurslitteraturen omfattar ca 1000 sidor för en kurs på 7,5 hp respektive ca 2000 sidor för en kurs på 15 hp.
Delkurs 4: Projektarbete 7,5 hp
- Ahrne, Göran, Handbok i kvalitativa metoder, 2., [utök. och aktualiserade] uppl., Stockholm, Liber, 2015Obligatorisk
- Alvehus, Johan, Skriva uppsats med kvalitativ metod: en handbok, Upplaga 2, Stockholm, Liber, [2019]Obligatorisk
Kurslitteratur tillkommer och väljs i samråd med handledaren.
Kurslitteraturen omfattar ca 1000 sidor för en kurs på 7,5 hp respektive ca 2000 sidor för en kurs på 15 hp.
* Obligatorisk
Kursplan
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2022
- Kursplan giltig från och med vårterminen 2019
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2018
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2015, version 2
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2015, version 1
- Kursplan giltig från och med vårterminen 2015
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2013
- Kursplan giltig från och med vårterminen 2011
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2009
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2008
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2007