Information om mobilitet till och från Storbritannien

Universitetets mobilitetsarbete

I och med Brexit är Storbritannien inte längre en del av Erasmusprogrammet. Det innebär i korthet följande:

• Uppsala universitet behöver teckna bilaterala avtal* för student- och medarbetarutbyten med enskilda lärosäten i Storbritannien från 31 maj 2023.
  • Studenter och medarbetare som åker på utbyten mellan Sverige och Storbritannien

*Bilaterala avtal har vi redan med flera lärosäten utanför EU, t.ex. i Australien och USA. Sådana avtal gör det möjligt för studenter vid UU att studera avgiftsfritt vid partneruniversitet i hela världen i en eller två terminer.

Information som berör brittiska medborgare

Brittiska studenter och medarbetare som vill studera eller arbeta vid Uppsala universitet

Det är nya regler sedan 1 januari 2021 för inresande brittiska studenter. Se Migrationsverkets webbsida om att studera och forska i Sverige för mer information. The Turing Scheme, den brittiska motsvarigheten till Erasmusprogrammet, kommer endast att omfatta utresande brittiska studenter.

Studenter och medarbetare vid Uppsala universitet med brittiskt medborgarskap

Sedan 1 december 2020 behöver brittiska medborgare som bor i Sverige ha uppehållsstatus. På Migrationsverkets webbsida om uppehållsstatus för brittiska medborgare kan du läsa mer om det.

Information som berör EU-medborgare

De EU-medborgare som planerar att studera i Storbritannien i mer än sex månader från 2021 och inte redan bor i landet behöver ansöka om studentvisum innan de påbörjar studierna. Läs om vad som krävs av EU-medborgare som vill studera i Storbritannien på brittiska regeringens hemsida.