Inköp och upphandling

Så genomför du ett inköp av varor och tjänster

Finns varan i produktwebben? Om inte, sök i Uppsala universitets avtalsdatabas eller på de statliga ramavtalen (Kammarkollegiet, avropa.se).

Saknas en vara eller ett avtal så ska du antingen göra en direktupphandling eller genomföra ett upphandlingsuppdrag. Följ processtegen.

I Produktwebben kan du beställa produkter från universitetets avtalade leverantörer. Om kategorin finns i Produktwebben så handla där.

Produktwebben

Alla produkter eller tjänster är inte upplagda i Produktwebben. Om du inte hittar det du behöver i Produktwebben, så använd i första hand universitetets övriga ramavtal.

Uppsala universitets avtalsdatabas.


Du måste var inloggad och använda VPN för att söka i avtalsdatabasen.

Om ett avtal för den vara eller tjänst du ska köpa inte finns i Uppsala universitets avtalsdatabas, använd Kammarkollegiets avtal.

Information om direktupphandling

Om det saknas avtal och det du skall köpa kostar mindre än 100.000 kr (Obs! ny beloppsgräns från och med 1 maj 2024), gör en prisjämförelse mellan minst två leverantörer. Du väljer sedan själv var köpet ska göras. Dokumentation där det framgår att jämförelse har gjorts och vad man kommit fram till ska sparas på institutionen/motsvarande och kunna tas fram vid behov. Där så är möjligt ska e-faktura alltid vara betalningssätt.

Det ekonomiska ansvaret ligger hos uppdragsgivaren. Vi förutsätter att direktupphandling är förankrad, både ekonomiskt och behovsmässigt, hos prefekt/motsvarande.

Om värdet är över 100 000 kr men under 700 000 kr, blir ditt inköp en direktupphandling som ska anmälas via formuläret ELAD.

Vi tar emot din anmälan och svarar om du kan göra en direktupphandling eller inte inom 1-3 dagar.


Om det saknas avtal och inköpsvärdet är över 700 000 kr så ger du ett upphandlingsuppdrag till enheten för upphandling och inköp genom att skicka in formuläret upphandlingsanmodan.

Enheten för upphandling och inköp genomför sedan upphandlingen i samarbete med dig eller någon annan ansvarig på institutionen/motsvarande.

Vid direktupphandling av en enklare vara använd mallen avtal vara.

Vid direktupphandling av en vara som kräver intagning, installation, igångkörning, funktionskontroll och/eller utbildning använd mallen avtal installation.

Vid direktupphandling av en tjänst använd mallen avtal tjänst. Om varor ingår i upphandlingen, kopiera in relevanta avsnitt om leverans m.m. från mallen avtal vara.

I mallarna finns kommentarsrutor med instruktioner, förutsatt att granskningsfunktionen i Word är aktiverad. Kom ihåg att ta bort kommentarsfälten och att ange institutionsspecifika uppgifter i de gulmarkerade fälten före utskrift.

Bifoga Alos 05 vid köp av varor. Vid köp av IT-tjänst kontakta upphandling@uu.se för att få rätt standardavtal (ex. Avtal 90).

Kravspecifikation Word, 153 kB.

Avtal vara Word, 155 kB.

Avtal tjänst Word, 157 kB.

Avtal vara installation Word, 156 kB.

Alos 05 Pdf, 46 kB.

Utvärderingsmall Excel, 49 kB.

När offentlig sektor köper varor, tjänster eller byggentreprenader sker det oftast genom en offentlig upphandling. Offentlig upphandling är en lagreglerad inköpsprocess som ska se till att offentliga inköp öppnas för konkurrens och att offentliga medel används så effektivt som möjligt.

Den offentliga upphandlingen regleras bland annat av lagen om offentlig upphandling (LOU). Reglerna för offentlig upphandling bygger på EU-direktiv. Direktiv utgör en viktig del i arbetet med att främja fri rörlighet för varor och tjänster inom EU. Genom att följa de svenska upphandlingsreglerna uppfyller upphandlande myndigheter och enheter de skyldigheter som följer av EU-­rätten.

Lag (2016:1145) om offentlig upphandling, Sveriges Riksdag

Inköp sker i första hand med stöd av enheten för upphandling och inköp.

Om mer juridiskt tekniska frågor uppstår i samband med inköp kan juridiska avdelningen kopplas in och så sker regelmässigt om en upphandling överprövats.

Juridiska avdelningen stöttar även efter förfrågan med juridisk granskning av köpeavtal. Däremot tar juridiska avdelningen inte fram inköpsavtal utan det stödet lämnar enheten för upphandling och inköp.

Upphandlingsplan 2024-2025

Planerad start för upphandlingsprocessen

Planerad avtalsstart

Arbetskläder och skor

Hösten 2024

250901

Bevakningstjänster

Hösten 2024

250501

Avfallshantering - The Svedberg laboratoriet

Hösten 2023

240601

Cateringtjänster

Våren 2025

260701

Digitalt Examinationssystem

Hösten 2025

260701

Digital Mediabevakning

Våren 2025

251201

Elektriska Hushållsprodukter

Hösten 2024

250101

Elkraft

Våren 2024

250101

Event och Catering Gotland

Våren 2024

250101

Etanol

Våren 2024

241201

Fakturaväxel

Hösten 2025

260901

Filmproduktion

Våren 2025

260301

Flytttjänster

Hösten 2023

240501

Frilandsskribenter

Hösten 2023

240515

Gaser

Våren 2025

260101

Hantering och omhändertagande av avfall

Våren 2024

240501

Hantering och tillverkning av Campuskort

Våren 2024

241101

HR-tjänster, chefshandledning

Hösten 2025

260901

Hygienpapper och plastprodukter

Hösten 2025

260401

Inredningsprojekteringstjänster

Hösten 2024

250801

Integrerat säkerhetssystem Integra

Hösten 2025

260701

Integrerat säkerhetssystem Hårdvara

Hösten 2023

240701

IT - Service, support och konsulttjänster. System för ledningsinformation, GLIS

Våren 2024

240515

IT - Infrastruktur

Hösten 2024

250401

IT - Kringutrustning

Hösten 2025

260701

IT - Licenser

Hösten 2023

240601

IT - System för upphandling

Hösten 2024

250501

Karriäromställningsprogram

Våren 2024

240701

Kommunikationsbyråtjänster

Hösten 2023

240801

Konsulter för applikationsstöd

Hösten 2024

250701

Kylar och frysar

Hösten 2024

250101

Laboratorieprodukter - Förbrukning-och skydd

Våren 2024

241120

Laboratorieprodukter - Kemikalier

Hösten 2023

240701

Laboratorieprodukter - Life Science

Våren 2025

260701

Litteratur

Hösten 2024

250401

Livestreamingstjänster-och event

Hösten 2024

250901

Livsmedel

Våren 2024

240901

Ljud-och ljustjänster

Hösten 2024

250901

Lokalvård Campus Gotland

Hösten 2025

260901

Lokalvårdsprodukter

Hösten 2025

260401

Mobiltelefoner

Våren 2024

241201

Operatör Telefoni

Våren 2025

251201

Orginaltryckningstjänster för tryckta och digitala medier

Våren 2024

250120

PR-Byråtjänster

Hösten 2025

260701

Prenumerationstjänster

Våren 2024

250101

Profil-och presentartiklar

Våren 2025

250901

Radionuklider

Hösten 2024

250301

Reagenser Illumina

Våren 2025

260328

Resebyråtjänster

Hösten 2024

250101

Restauratör - Evolutionsbiologiskt Centrum

Hösten 2024

250401

Serviceavtal Illumina

Våren 2025

260101

Tjänster för granskning av forskningsrapporter

Våren 2024

240701

Transporttjänster

Hösten 2023

241001

Undertextningstjänster

Våren 2025

250701

Utlysningar av Forskningsmedel

Våren 2025

250601

Utvecklingsprogram för ledar-och stabspersonal

Våren 2024

241101

Webbpublicerings-och innehållshanteringssystem

Hösten 2025

260401

Vaccinationstjänster för studenter

Hösten 2023

240501

Modern inköpsprocess

Under 2024 pågår ett projekt för införande av ett inköpssystem vid Uppsala universitet. Information om projektet hittar du här:

Övergripande information om projektet Modern inköpsprocess

Mer detaljerad information om införandet av e-handelssystemet Proceedo

 

Kontakt

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin