Direktupphandling- Köp under 700 000 kronor

Innan du kommer in med ärende om direktupphandling ska du kontrollera om det finns ett giltigt ramavtal. Finns sådant ska detta användas. Det ekonomiska ansvaret ligger hos uppdragsgivaren. Vi förutsätter att direktupphandling är förankrad, både ekonomiskt och behovsmässigt, hos prefekt/motsvarande.

Elektroniskt arbetsflöde direktupphandling (ELAD)

Vid direktupphandlingar över 100 000 kr behöver du fylla i formuläret. Obs! ny beloppsgräns från och med 1 maj 2024.

Syftet med ELAD är att vi ska kunna stötta er i att göra bedömning om det finns ett avtal ni ska använda eller om ni kan göra en direktupphandling.

När du fyllt i formuläret skickar vi ett besked till dig med information om du får göra en direktupphandling eller inte. Direktupphandlingar över 100 000 kr ska diarieföras. Med beskedet får du därför automatiskt ett diarienummer (i W3D3, universitetets diariesystem) som du ska använda i mallarna och när du dokumenterar din direktupphandling.

Fyll därför i direktupphandlingsformuläret (ELAD) innan du gör din direktupphandling.

Vi svarar inom 1-3 arbetsdagar.

Så här gör du en direktupphandling

Arbetsflöde för direktupphandling Powerpoint, 65 kB. (Powerpoint bild)

När du gör en direktupphandling bör du vända dig till flera leverantörer på marknaden.

Sök information om den vara/tjänst du har behov av för att se vilka relevanta leverantörer som finns på marknaden så att du kan utnyttja konkurrensen för att kunna göra en god affär.

Du väljer själv på vilket sätt du vill skicka din kravspecifikation och avtalsmall, som leverantören ska acceptera och godkänna. Du kan skicka det via ett e-postmeddelande eller via den vanliga postgången.

Välj mall för kravspecifikation och avtal utifrån vad som ska upphandlas (vara eller tjänst).

Är det en direktupphandling av mindre värde kan det räcka med att du skickar en vanlig e-post där du specificerar dina krav.

Redigera mallarna och ta bort kommentarer i högermarginalen (aktivera granskningsfunktionen i Word).

Ange hur du tänker utvärdera (lägsta pris, bästa prestanda etc.)

Till kravspecifikation och avtalsmall kan du om så behövs bifoga relevant standardavtal, exempelvis ALOS05 för varor. Bifoga avtalsmall och ev. bilagor när du skickar iväg kravspecifikationen.

Ange ett sista svarsdatum.

Kontrollera att anbuden uppfyller ställda krav och att leverantören har angett ett totalpris och accepterat avtalsmallen. Om något är oklart, skicka frågor och begär svar via e-post.

Utvärdera anbuden utifrån de utvärderingskriterier du angett i din förfrågan. Skriv en kort motivering till valet, använd gärna vår mall för utvärdering.

Universitetet ska endast anlita företag som har betalat skatt och sociala avgifter enligt de regler som gäller i det land där företaget är registrerat. För svenska företag gäller också att de ska ha F-skattsedel. Om du anlitar en enskild näringsidkare utan F-skattsedel måste du, förutom fakturan, också betala arbetsgivaravgift och sociala avgifter.

Innan avtal signeras med svenska företag, kontrollera att de betalat skatter och sociala avgifter samt innehar F-skattsedel via Skatteverkets webbsida.

Där fyller du i företagets organisationsnummer samt din egen e-postadress och får informationen via e-post. Vid frågor, ring Skatteverket, tel. 0771-567 567.

Om det svenska företaget du ska skriva avtal med är okänt eller om du ska handla för en större summa bör du kontrollera att företaget inte har några aktuella skatteskulder eller andra skulder hos Kronofogden. Du bör även kontrollera företaget om du misstänker att något kan vara fel. Du kan antingen ringa till Kronofogden på 0771-73 73 00 och uppge företagets organisationsnummer eller skicka en e-post med det till kontakt@kronofogden.se Ange ”Upphandling skulduppgift” i ämnesraden. De svarar inom ca 48 timmar

Innan avtal signeras med utländska företag: Begär att de skickar dokument som styrker att företaget är registrerat samt att företaget betalat skatt och sociala avgifter i det land där det är registrerat. Du kan utforma detta krav på följande sätt mot leverantörerna:

1. Submit a copy of your company registration certificate issued by a competent authority or equivalent in the country where your company is established to verify that your company fulfills existing demands of company registration.

2. Submit a certificate from a competent authority or equivalent in the country where your company is established showing that your company has paid prescribed social insurances, taxes and other fees. The document must not be older than two (2) months before the day you receive this request.”


Redigera den gulmarkerade texten i avtalsmallen finns både för varor och tjänster.

Skriv ut två exemplar av avtalet som prefekt/motsvarande signerar.

Skicka avtalet till leverantören för underskrift. Begär att ett exemplar returneras.

Vetenskapliga instrument inköpta utanför EU kan bli befriade från tull (3-4 % av värdet). Du kan läsa mer om detta under Tullfri import.

Vara. Kontrollera att leveransen är komplett och oskadad. Om installation inte ingår, montera och testa varan så fort som möjligt.

Om installation ingår ska leverantören göra en funktionskontroll. Godkänn inte varan förrän den uppfyller ställda krav och leverantörens utfästelser. Se till att ev. utbildning genomförs.

Tjänst. Kontrollera att uppdraget är utfört enligt ställda krav och att ev. dokumentation levererats.

Betalning. Betala inte i förväg. Betala efter godkänd leverans alt. godkänd funktionskontroll eller när utförd tjänst är godkänd.

Vetenskapliga instrument inköpta utanför EU kan bli befriade från tull (3-4 % av värdet).

Ladda ner ansökan genom att skriva ”Tullfrihet för vetenskapliga instrument” i webbsidans (www.tullverket.se) sökfunktion. Skicka ansökan, information om pris (signerat avtal/orderbekräftelse), information om instrumentet (broschyr) samt varukod/KN-nummer till Tullverket. Kontakta leverantören för att få KN-nummer och meddela att du kommer att ansöka om tullfrihet. Be leverantören att vidarebefordra erhållet tillstånd till speditören.

Skicka in ansökan så fort som möjligt. Ansökan måste vara godkänd när instrumentet anländer till Sverige. Tullverket har en handläggningstid på flera veckor och godkänner inte ansökningar i efterhand. Vid frågor, ring TullSvar, tel. 0771-520 520

 

Direktupphandlingar över 50 000 kr ska diarieföras i W3D3, serie UHD.
Du ska diarieföra utvärderingsmallen (motivering till vald leverantör), signerat avtal och det vinnande anbudet. Vi vill också veta om du har ställt miljökrav eller inte. Har du ställt miljökrav så kryssa för rutan miljökrav på ditt ärendekort. Uppgifterna används som underlag för intern miljörevision men också för att besvara enkäter från bl. a. Naturvårdsverket.

Dokumentationen ska fr. o. m. 240101 vara slutförd senast 30 dagar efter att avtal har ingåtts.

 

Instruktion/ lathund för diarieföring direktupphandling Word, 406 kB.

Utvärderingsmall Excel, 49 kB.

Mall Kravspecifikation Word, 153 kB.

Avtal vara Word, 155 kB.

Avtal vara installation Word, 156 kB.

Avtal tjänst Word, 157 kB.

I mallarna finns kommentarsrutor med instruktioner, förutsatt att granskningsfunktionen i Word är aktiverad. Kom ihåg att ta bort kommentarsfälten och att ange institutionsspecifika uppgifter i de gulmarkerade fälten före utskrift.

Bifoga Alos 05 Pdf, 46 kB. vid köp av varor. Vid köp av IT-tjänst kontakta upphandling@uu.se för att få rätt standardavtal (ex. Avtal 90).

Kontakt

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin