Ekonomiskt stöd till pensionärer och efterlevande

Fram till 1900-talets början existerade inte några generella pensionsvillkor för statstjänstemän, än mindre för deras makar och barn. Uppsala universitet mottog därför från 1600-talet och framåt särskilda donationer vars avkastning skulle gå till att stödja efterlevande och barn till anställda vid universitetet. Dessa donationer lever kvar, nu i form av stiftelser med i huvudsak samma ändamål. Avkastningen från ett par av stiftelserna kan också användas för stöd till universitetets egna pensionärer. En särskild nämnd, Familjepensionsnämnden, beslutar om fördelningen av stiftelsernas avkastning bland dem som ansökt om stöd.

Ansökningstiden annonseras på intranätet samt i några stora dagstidningar. Familjepensionsnämnden beslutar om stöd i november varje år med utbetalning i december varje år.

Begravningshjälp betalas ut automatiskt till dödsboet när någon som är anställd vid Uppsala universitet avlider. Även en före detta anställd som avgått från universitetet med någon form av pension är vid bortgång berättigad till detta stöd. Dessa personer kan vara svårare att få vetskap om, därför bör dödsboet kontakta universitetets HR-avdelning för hjälp. Begravningshjälp utgår för närvarande med 30 000 kronor.

Pensionsförstärkning kan beviljas anställd som har varit anställd vid universitetet vid tidpunkten för pension eller bortgång. Pensionsförstärkning kan också beviljas efterlevande till anställda vid Uppsala universitet. Med efterlevande avses änka, änkeman, sambo, registrerad partner och barn. Pensionsförstärkningen innebär en utfyllnad av inkomst som understiger fyra prisbasbelopp per år. Pensionsförstärkning kan beviljas efter ansökan.

Barnpension kallas den pensionsförstärkning som kan utdelas till efterlevande barn under 18 år eller till dess att studier på gymnasienivå har avslutats men till högst 20 års ålder. Barnpensionen betalas ut två gånger per år, terminsvis, med ett halvt prisbasbelopp, totalt ett prisbasbelopp per år.

Att uppmärksamma är att pensionsförstärkning till efterlevande make, maka eller sambo kan komma att räknas som inkomst och bli beskattningsbart. Normalt skall detta inte vara fallet men den som ansöker om stödet måste själv beräkna de eventuella effekter på andra bidrag som kan bli aktuella för vederbörande. När det gäller pensionsförstärkning för barn så brukar inkomsten för barnet vara så låg att det inte uppstår någon skatteeffekt. Begravningshjälpen och det särskilda understödet är inte skattepliktiga.

Kontakt

För ytterligare information kring det ekonomiska stödet vad gäller ansökningsblankett m.m. kontakta HR-avdelningen, e-post: hr-ufv@uu.se eller ring till universitetets växel, 018- 471 0000.