Ledarskap i förskolan
10 hp
Litteraturlista, Grundnivå, 4PE053
Kurslitteratur
- Doobs-Oates, Jennifer, Effective behavior management in preschool classrooms and children's task orientation: Enhancing emergent literacy and language development, Early childhood Research quarterly. Vol. 26, Issue 4, 4th Quarter, 2011, 2011Obligatorisk (s. 420–429 (9 s.))
- Johansson, Eva; Wirsén, Stina, "Gustav får visst sitta i tjejsoffan!": etik och genus i förskolebarns världar, 1. uppl., Stockholm, Liber, 2008Obligatorisk
- Juul, Jesper; Jensen, Helle, Relationskompetens i pedagogernas värld, 2. uppl., Stockholm, Liber, 2009Obligatorisk
- Läroplan för förskolan Lpfö 98: reviderad 2010, Stockholm, Skolverket, 2010Obligatorisk
- Riddersporre, Bim, Normativ styrning i förskolan: en fallstudie, Ingår i: Nordisk barnehageforskning, vol. 3, nr. 3, 2010, s. 133–149Obligatorisk (s. 133–149 (16 s.))
- Sheridan, Sonja, Förskolans arbetslag - en utmaning att utveckla, Förskoletidning, 2011Obligatorisk (Förskoletidning 5/
2011 s. 6–13 (7 s.)) - Skollagen (2010:800): med Lagen om införande av skollagen (2010:801), 4., [uppdaterade] uppl., Stockholm, Norstedts juridik, 2014Obligatorisk (kap. 6)
- Riddersporre, Bim; Persson, Sven, Utbildningsvetenskap för förskolan, 1. utg., Stockholm, Natur & kultur, 2010Obligatorisk (Kap. 11 (12 s.))
- Förskolans och skolans värdegrund: förhållningssätt, verktyg och metoder, [Ny], rev. [utg.], Stockholm, Skolverket, 2013Obligatorisk
- Nya bestämmelser för förskola och skola, Stockholm: Diskrimineringsombudsman, 2017, http:/
/ Obligatorisk (4 sior)www.do.se/ stodmaterial/ forskola-skola-och-hogskola/ nya-bestammelser-for-forskola-och-skola/ - Diskrimineringslag (2008:567), Stockholm: Kulturdepartementet, 2008, https:/
/ Obligatoriskwww.riksdagen.se/ sv/ dokument-lagar/ dokument/ svensk-forfattningssamling/ diskrimineringslag-2008567_sfs-2008-567 - Markström, Ann-Marie; Simonsson, Maria, Utvecklingssamtal: kommunikation mellan hem och förskola, Andra upplagan, Lund, Studentlitteratur, [2018]Obligatorisk (Kap. 5,6 och 7 (60 s.))
- Thornberg, Robert, Det sociala livet i skolan: socialpsykologi för lärare, 2. uppl., Stockholm, Liber, 2013Obligatorisk (I urval, kap. 1–9 (247 s))
- Öhman, Margareta; Öhman, Margareta, Nya hissad och dissad: om relationsarbete i förskolan, Andra upplagan, Stockholm, Liber, 2019Obligatorisk
- Markström, Ann-Marie, Att förstå förskolan: vardagslivets institutionella ansikten, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2007Obligatorisk
Välj en av böckerna:
- Fibaek Laursen, Per; Järvå, Håkan, Den autentiska läraren: bli en bra och effektiv undervisare - om du vill., 1. uppl., Stockholm, Liber, 2004Obligatorisk (199 s.)
- Frelin, Anneli, Lyhörda lärare: professionellt relationsbyggande i förskola och skola, 1. uppl., Stockholm, Liber, 2012
- Ivarson Alm, Ewa, Ledarskap i förskolan, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2013
- Lahdenperä, Pirjo, Interkulturellt ledarskap: förändring i mångfald, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2008Obligatorisk (112 s.)
- Sheridan, Sonja; Sandberg, Anette; Williams, Pia, Förskollärarkompetens i förändring, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2015
- Wallskog, Christina, Återerövra yrkesrollen: förskollärares särskilda ansvar, [Ny, rev. och omarb. uppl.], Stockholm, Fortbildning, 2011Obligatorisk
- Rubinstein Reich, Lena; Tallberg Broman, Ingegerd; Vallberg Roth, Ann-Christine, Professionell yrkesutövning i förskola: kontinuitet och förändring, Upplaga 1:1, Lund, Studentlitteratur, [2017]
- Alnervik, Karin; Alnervik, Per, Pedagogiskt ledarskap och kollegialt lärande i förskolan, Första upplagan, Stockholm, Liber, [2017]
Aktuellt material enligt lärarens anvisningar ca. 50 sidor:
Esaiasson, Peter (2007). Metodpraktikan: Konsten att studera samhälle, individ och marknad. Stockholm: Norstedts juridik. Kap 14 28 s.
* Obligatorisk