Ledarskap i förskolan
10 hp
Kursplan, Grundnivå, 4PE053
Det finns en senare version av kursplanen.
- Kod
- 4PE053
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Utbildningsvetenskap G2F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 29 juni 2017
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen ges inom förskollärarprogrammet och ingår i den utbildningsvetenskapliga kärnan.
Behörighetskrav
Minst 75 hp godkänt från termin 1, 2 och 3 (60 hp termin 1 och 2 + 15 hp termin 3) i Förskollärarprogrammet
Mål
Syftet med kursen är att studenten ska utveckladen kunskap och förmåga som krävs för att självständigt arbeta som förskollärare och för att i verksamheten förebygga och motverka konflikter, kränkande behandling och diskriminering. Studenten ska introduceras i centrala begrepp och perspektiv samt få en inblick i aktuell forskning.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- redogöra för och problematisera begrepp och teorier om diskriminering och kränkande behandling
- visa kännedom om det pedagogiska ledarskapets betydelse för att motverka diskriminering och kränkande behandling
- redogöra för och kritiskt förhålla sig till olika teorier om grupprocesser och pedagogiskt ledarskap
- redogöra för förskolans värdegrund utifrån lagstiftning och styrdokument
- analysera sociala och psykologiska processer inom och mellan grupper, såväl barn- som personal- och föräldragrupper
- problematisera och analysera konfliktsituationer i förskolan samt ha kännedom om olika sätt att förstå och hantera kränkningar
- tillämpa pedagogiskt ledarskap och konflikthantering.
Innehåll
- Olika aspekter av ledarskap i förskolan samt forskning och teorier om ledarskap
- Ledarens roll i grupprocesser, grupputveckling och arbetslagsarbete
- Konflikthantering genom gestaltande övningar
- Utvecklingssamtal i förskolan
- Diskriminering, trakasserier och kränkande behandling
- Lagstiftning och styrdokument inom området
Undervisning
Undervisning består av föreläsningar och seminarier. Seminarier är obligatoriska och förutsätter aktivt deltagande.
Examination
Kursen examineras muntligt och skriftligt.
Litteraturlista
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2019
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2018
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2017
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2016, version 2
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2016, version 1
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2014
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2013
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2013