Ledarskap i förskolan
Kursplan, Grundnivå, 4PE053
- Kod
- 4PE053
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Utbildningsvetenskap G2F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 5 juli 2019
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen ingår i den utbildningsvetenskapliga kärnan för Förskollärarprogrammet.
Behörighetskrav
60 hp inom förskollärarprogrammet inklusive VFU 1, VFU 2 och Förskollärarroll i utveckling
Mål
Syftet med kursen är att studenten ska utveckladen kunskap och förmåga som krävs för att självständigt arbeta som förskollärare och för att i verksamheten förebygga och motverka konflikter, kränkande behandling och diskriminering. Studenten ska introduceras i centrala begrepp och perspektiv samt få en inblick i aktuell forskning.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- redogöra för och problematisera begrepp och teorier om diskriminering och kränkande behandling
- visa kännedom om det pedagogiska ledarskapets betydelse för att motverka diskriminering och kränkande behandling
- redogöra för och kritiskt förhålla sig till olika teorier om grupprocesser och pedagogiskt ledarskap
- redogöra för förskolans värdegrund utifrån lagstiftning och styrdokument
- analysera sociala och psykologiska processer inom och mellan grupper, såväl barn- som personal- och föräldragrupper
- problematisera och analysera konfliktsituationer i förskolan samt ha kännedom om olika sätt att förstå och hantera kränkningar
- tillämpa pedagogiskt ledarskap och konflikthantering.
Innehåll
- Olika aspekter av ledarskap i förskolan samt forskning och teorier om ledarskap.
- Ledarens roll i grupprocesser, grupputveckling och arbetslagsarbete.
- Konflikthantering genom gestaltande övningar.
- Utvecklingssamtal i förskolan.
- Diskriminering, trakasserier och kränkande behandling.
- Lagstiftning och styrdokument inom området.
Undervisning
Undervisning består av föreläsningar och seminarier. Seminarier är obligatoriska och förutsätter aktivt deltagande.
Examination
Kursen examineras muntligt och skriftligt.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.
Litteraturlista
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2019
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2018
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2017
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2016, version 2
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2016, version 1
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2014
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2013
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2013