Exempelfall station 4, praktiskt delprov

Det praktiska delprovet för farmaceuter med utländsk utbildning består av sju stationer. Varje station innehåller två exempel på fall som examineras.

Station 4, exempel 1

Läkarsamtal om läkemedelsrelaterat problem: läkemedelsinteraktion

16 minuter (1 examinator + 1 läkare (förskrivare)

Du arbetar på ett apotek. En 63-årig kvinna vill hämta ut följande läkemedel:

  • Amlodipin Accord, tablett 5 mg, 1 tablett på morgonen, tills vidare mot hypertoni
  • (förskrivet av Läkare Hadzic för ca 1 år sedan)
  • Klacid, tablett 250 mg, 1 tablett på morgonen och 1 tablett på kvällen i 7 dagar mot pneumoni (förskrivet av Läkare Ersvik idag)

När du gör i ordning hennes läkemedel upptäcker du en interaktion. Du bedömer att du behöver kontakta en av de förskrivande läkarna för någon slags åtgärd. Du frågar kunden och får hennes medgivande.

Din uppgift är att till den läkare du väljer att kontakta:

  • förklara interaktionen (verkningsmekanism)
  • förklara vilka konsekvenser en fortsatt behandling kan få för patienten
  • föreslå en åtgärd (beredningsform, preparatnamn, styrka, dosering, behandlingslängd).

Du har sex minuter på dig att förbereda dig och därefter tio minuter att samtala med den läkare du väljer. Examinatorn kan ställa följdfrågor.

Som hjälp får du under förberedelsetiden och samtalstiden använda:

  • Fass.se
  • Janusmed interaktioner (janusmed.sll.se)
  • papper och penna.

Din användning av FASS och Janusmed under samtalet ska inte försvåra kommunikationen.

Du bedöms på hur väl du lyckas hitta informationen, lösa uppgiften och hur väl du lyckas kommunicera relevant information till förskrivaren. Använd ett språk som är anpassat till läkaren.

Situationsanpassad kunskap

  • Val av läkarkontakt med motivering (kontakt med Läkare Ersvik, nyförskrivning av Klacid som ger en C0-interaktion med Amlodipin
  • Förklarar interaktion (Klaritromycin hämmar CYP3A4 katalyserad metabolism av Amlodipin)
  • Konsekvens för patienten framgår (Samtidig behandling kan leda till förhöjda koncentrationer av amlodipin samt relaterade biverkningar som ankelsvullnad och hypotension.)
  • Föreslår lämplig åtgärd (byte av Klaritromycin till Azitromycin eller Roxitromycin)

Situationsspecifik färdighet

Empatisk förmåga och professionellt förhållningssätt med en helhetssyn på patienten:

  • Struktur på informationen (inledning o avslutning, håller sig till uppgiften)
  • Ger tydliga instruktioner/förklaringar/svar på frågor
  • Använder fungerande och anpassat språk (Språk ej begränsande i funktion det vill säga använder tillräckligt många ord eller har möjlighet att omformulera vid behov. Ordval anpassat till kund eller läkare)
  • Lyhörd (kunna lyssna in, även icke verbalt, visa empati, ev avstämning)
  • Professionellt förhållningssätt (till exempel inge förtroende, lagarbete/samverkan)

Station 4, exempel 2

Läkarsamtal om läkemedelsrelaterat problem: läkemedelsinteraktion

16 minuter (1 examinator + 1 läkare (förskrivare)

Du arbetar på ett apotek. En 42-årig kvinna vill hämta ut följande läkemedel:

  • Pronaxen, tablett, 500 mg, 1x2 i 3 veckor mot inflammatorisk muskelvärk (förskrivet av Läkare Olsson idag)
  • Citalopram Sandoz, tablett 40 mg 1x1 tillsvidare mot depression (förskrivet av Läkare Stork för 8 månader sedan)

När du gör i ordning hennes läkemedel upptäcker du en interaktion. Du bedömer att du behöver kontakta en av de förskrivande läkarna för någon slags åtgärd. Du frågar kunden och får hennes medgivande.

Din uppgift är att till den läkare du väljer att kontakta:

  • förklara interaktionen (verkningsmekanism)
  • förklara vilka konsekvenser en fortsatt behandling kan få för patienten
  • föreslå en åtgärd (beredningsform, preparatnamn, styrka, dosering, behandlingslängd).

Du har sex minuter på dig att förbereda dig och därefter tio minuter att samtala med den läkare du väljer. Examinatorn kan ställa följdfrågor.

Som hjälp får du under förberedelsetiden och samtalstiden använda:

  • Fass.se
  • Janusmed interaktioner (janusmed.sll.se)
  • papper och penna.

Din användning av FASS och Janusmed under samtalet ska inte försvåra kommunikationen.

Du bedöms på hur väl du lyckas hitta informationen, lösa uppgiften och hur väl du lyckas kommunicera relevant information till förskrivaren. Använd ett språk som är anpassat till läkaren.

Situationsanpassad kunskap

  • Val av läkarkontakt med motivering (kontakt med Läkare Olsson, nyförskrivning av naproxen som ger en C4 interaktion med citalopram)
  • Förklarar interaktion (additiv ökad risk för blödningar på grund av att båda preparaten hämmar trombocytaggregation; SSRI genom att minska serotonin i trombocyter, NSAID genom att minska syntes av tromboxan A2. NSAID inhiberar även COX-1 vilket minskar försvarande effekt av prostaglandiner i magtarm-mucosan)
  • Konsekvens för patienten framgår (Markant ökad risk för blödningar, speciellt gastrointestinala blödningar)
  • Föreslår lämplig åtgärd (tillägg av PPI med minimal inverkan på CYP2C19 till exempel Pantoprazol under behandling med NSAID. Byte till paracetamol ej lämpligt på grund av att värken är inflammatorisk.)

Situationsspecifik färdighet

Empatisk förmåga och professionellt förhållningssätt med en helhetssyn på patienten:

  • Struktur på samtalet (inledning och avslutning, håller sig till uppgiften)
  • Ger tydliga instruktioner/förklaringar/svar på frågor
  • Använder fungerande och anpassat språk (Språk ej begränsande i funktion det vill säga använder tillräckligt många ord eller har möjlighet att omformulera vid behov. Ordval anpassat till kund eller läkare.)
  • Lyhörd (kunna lyssna in, även icke verbalt, visa empati, eventuell avstämning)
  • Professionellt förhållningssätt (till exempel inge förtroende, hantera kunskapsluckor, lagarbete/samverkan)

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin