Sponsring

Sponsring är ett samarbete på affärsmässiga grunder till ömsesidig nytta för två eller flera parter.

Det finns ingen enhetlig definition av sponsring, men Ekonomistyrningsverket (ESV) beskriver sponsring som ”en överenskommelse varigenom en sponsor tillhandahåller den sponsrade parten kontanta medel, varor eller tjänster i utbyte mot exponering av ett företagsnamn eller varumärke och eventuellt andra förmåner”.

Uppsala universitet bjuder in företag och organisationer att samarbeta kring vissa utvalda, angelägna projekt. Allmänhet, anställda och studenter ska alltid kunna känna förtroende for att Uppsala universitets verksamhet bedrivs sakligt och korrekt samt att forskning och utbildning präglas av integritet och självständighet. Noggranna överväganden ska alltid göras i samtliga fall som rör sponsring. Krav på avgörande inflytande från externa intressenter i beslutsprocesser vid Uppsala universitet får ej förekomma.

Riktlinjer

  • Avseende rätt att besluta och teckna avtal om sponsring hänvisas till pkt 3.10 i Delegationsordning vid Uppsala universitet (UFV 2020/945)
  • Sponsringsavtal får inte tecknas som innebär att en sponsor får exklusiv rätt att leverera varor eller tjänster till Uppsala universitet.
  • Skriftliga avtal ska alltid upprättas, oavsett ekonomisk omfattning eller om ersättning utgår i form av varor eller tjänster istället för kontanta medel.

Sponsringsverksamheten samordnas av Development Office i samarbete med juridiska avdelningen och i nära dialog med Uppsala universitets ledning, fakulteter, institutioner, bibliotek, museer och andra avdelningar inom universitetsförvaltningen, men också direkt med enskilda forskargrupper och forskare.

Ladda ner ESV:s skrift om sponsring

Riktlinjer för sponsring

Kontakta Development Office

Kontakt

Kontakta Development Office om du har frågor eller behöver hjälp med donationer eller sponsring.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin