Rutin för rektorsbeslut (RS)

Rektors beslutssammanträde äger normalt rum varje tisdag förmiddag. Den som handlägger ett ärende av sådan karaktär att det ska beslutas av rektor måste bereda ärendet, alltså inhämta synpunkter från berörda parter, ta fram underlag och förslag till beslut samt slutföra ärendet.

För beslut som fattas av rektor utanför rektorssammanträdet ska ett föredragnings-PM, enligt särskild mall, ingå. Observera att ärendet då ska beredas med universitetsdirektören, via universitetsdirektörens beslutsmöte.

Deadline för anmälan av ärende och uppladdning av handlingar är klockan 12.00 åtta dagar innan aktuellt möte (i normalfallet måndagen innan aktuellt sammanträde).

Anmälan görs i mötesytan Beslutsmöten i SharePoint. Åtkomst till SharePoint finns under Mina verktyg i MI, eller via Startsidan för Beslutsmöten.

Observera att du som ska använda SharePoint behöver aktivera multifaktorautentisering. Skicka ett mejl till pernilla.lonner@uu.se för att få behörighet till mötesytan.

Beredningsrutin

  • Gör en noggrann tidsplanering för ärendet.
  • Tänk på att tidigt i beredningen involvera de avdelningar/motsvarande eller kollegor som berörs av ärendet. Om du är osäker ska du konsultera din närmaste chef. Du kan också vända dig till akademisekretariatet.
  • Kontakta planeringsavdelningen för att diskutera central finansiering.

Alla dokument som laddas upp i RS-portalen ska vara tillgänglighetsanpassade. Använd därför alltid de mallar som finns ovan på denna sida och undvik lokalt sparade äldre versioner.

Titta gärna också på sidan Klarspråk och skrivregler i Medarbetarportalen för tips om hur vi bör skriva inom Uppsala universitet.

Föredragnings-PM

Om det finns ytterligare (kring)information i ärendet som inte står med i beslutet behövs en PM. PM utgör stöd till beslutsfattaren så att ett välinformerat beslut ska kunna fattas. Om all nödvändig information finns med i beslutet behövs ingen PM. Titta dock gärna på de rubriker som finns i mallen för PM och flytta över relevanta rubriker.

Beslut

Remissvar

Uppsala universitets remissvar publiceras sedan 2020 på webben (https://uu.se/samverkan/remissvar/). Kontakta webbredaktionen för publicering efter att ditt remissvar beslutats.

  • Upprätta förslag till beslut och föredragnings-PM (se mallar).
  • I ditt förslag till beslut ska du ange vilka ärendet har beretts med, det gör du i vänstermarginalen.
  • Om ärendet har varit föremål för förhandling eller information enligt MBL ska det framgå i ditt underlag.
  • Innan du laddar upp handlingarna ska din avdelningschef granska och godkänna innehållet i beslutet genom att vidimera förslaget till beslut. Då intygar din avdelningschef att ärendet har beretts med berörda funktioner/avdelningar, att texterna i beslut och bilagor är korrekta och lättförståeliga, och att en konsekvensanalys är utförd.

Alla handlingar ska vara kompletta och uppladdade i mötesytan Rektors beslutsmöten (RS) i SharePoint senast klockan 12.00 åtta dagar innan sammanträdet.

När du anmäler ärendet i SharePoint ska du ange:

  • ärendets rubrik och diarienummer
  • datum för sammanträde då ärendet ska avgöras av rektor
  • med vem eller vilka ärendet har beretts
  • till vilka ärendet ska expedieras.

Du ska också ladda upp förslag till beslut och föredragnings-PM. Om ärendet inte anses vara tillräckligt berett kommer det att återremitteras till ansvarig avdelning.

Kontakta mötessekreteraren i god tid för att få behörighet till mötesytan i SharePoint.

  • Du som föredragande ansvarar för att ta med de handlingar som ska signeras till beslutssammanträdet. Om du själv inte kommer att föredra ärendet utan skickar någon annan i ditt ställe måste du meddela sekreteraren för RS om det i god tid innan mötet.
  • Du som föredagande ansvarar för att anmäla och informera eventuell sakansvarig.
  • RS hålls i Segerstedthuset och information om aktuell möteslokal skickas med kallelsen till respektive möte. Du väntar utanför möteslokalen och blir sedan hämtad till mötesrummet när det är dags att föredra ditt ärende.
  • Du föredrar kortfattat ärendet för rektor/prorektor, universitetsdirektören, akademiombudsmannen och studentrepresentanten. Du behöver vara beredd att kunna svara på eventuella frågor om ditt ärende. Om rektor godkänner ditt ärende signerar ni beslutsunderlaget under mötet. Om ärendet inte anses tillräckligt berett kan det bordläggas/återremitteras. Om ärendet då istället tas upp vid kommande RS behöver du anmäla det på nytt.
  • Efter att rektor fattat beslut om ditt ärende är det du som handläggare som ansvarar för att underskrivna handlingar diarieförs och expedieras.

I normalfallet ska ärenden beslutas på RS. I undantag kan beslut fattas utanför RS, exempelvis när det gäller känsliga eller brådskande ärenden.

  • Följ förberedelserna som listas ovan.
  • I föredragnings-PM för ärendet ska det tydligt framgå om det finns särskilda aspekter av beslutet som ledningen bör ta ställning till.
  • Eventuella kommentarer från juridiska avdelningen och säkerhetsavdelningen ska dokumenteras i förslaget till beslut.
  • Anmäl ärendet till universitetsdirektörens beslutsmöte enligt de rutiner som finns för detta.
  • Föredra ärendet på beslutsmötet. Universitetsdirektören granskar och godkänner förslaget till beslut genom att signera på föredragnings-PM.
  • Efter att universitetsdirektören har godkänt förslaget lämnas det, via mötessekreteraren, till rektors assistent för beslut.
  • Efter rektors beslut är du som handläggare ansvarig för diarieföring och expediering av beslut.

VT-24

  • 21 maj prorektor Coco Norén och universitetsdirektör Caroline Sjöberg
  • 28 maj rektor Anders Hagfeldt och universitetsdirektör Caroline Sjöberg (anmälan via SharePoint)
  • 4 juni rektor Anders Hagfeldt och universitetsdirektör Caroline Sjöberg (anmälan via SharePoint)
  • 11 juni prorektor Coco Norén och ställföreträdande universitetsdirektör Daniel Gillberg (anmälan via SharePoint)
  • 18 juni rektor Anders Hagfeldt och universitetsdirektör Caroline Sjöberg (anmälan via SharePoint)

HT-24

  • 20 augusti rektor Anders Hagfeldt och universitetsdirektör Caroline Sjöberg
  • 27 augusti rektor Anders Hagfeldt och universitetsdirektör Caroline Sjöberg
  • 3 september rektor Anders Hagfeldt och universitetsdirektör Caroline Sjöberg
  • 10 september prorektor Coco Norén och universitetsdirektör Caroline Sjöberg
  • 17 september prorektor Coco Norén och ställföreträdande universitetsdirektör Daniel Gillberg
  • 24 september prorektor Coco Norén och universitetsdirektör Caroline Sjöberg
  • 1 oktober rektor Anders Hagfeldt och universitetsdirektör Caroline Sjöberg
  • 8 oktober (Obs! Tid 08.00) prorektor Coco Norén och universitetsdirektör Caroline Sjöberg
  • 15 oktober prorektor Coco Norén och ställföreträdande universitetsdirektör Per Abrahamsson
  • 22 oktober rektor Anders Hagfeldt och ställföreträdande universitetsdirektör Per Abrahamsson
  • 29 oktober prorektor Coco Norén och universitetsdirektör Caroline Sjöberg
  • 5 november prorektor Coco Norén och universitetsdirektör Caroline Sjöberg
  • 12 november rektor Anders Hagfeldt och universitetsdirektör Caroline Sjöberg
  • 19 november rektor Anders Hagfeldt och universitetsdirektör Caroline Sjöberg
  • 26 november prorektor Coco Norén och universitetsdirektör Caroline Sjöberg
  • 3 december prorektor Coco Norén och universitetsdirektör Caroline Sjöberg
  • 10 december rektor Anders Hagfeldt och universitetsdirektör Caroline Sjöberg
  • 17 december rektor Anders Hagfeldt och universitetsdirektör Caroline Sjöberg

Beslutsmening när rektor deltar

Beslut i detta ärende har fattats av undertecknad rektor i närvaro av universitetsdirektör Caroline Sjöberg, efter föredragning av kanslichef/avdelningsdirektör/ utbildningsledare/fakultetshandläggare, etc X. Närvarande därutöver var akademiombudsman Per Abrahamsson och Uppsala studentkårs ordförande Anton Sánchez Sulejmani (samt ev den föredragandes chef och ev fakultetshandläggare).

Beslutsmening när prorektor deltar

Beslut i detta ärende har i rektors frånvaro fattats av undertecknad prorektor i närvaro av universitetsdirektör Caroline Sjöberg, efter föredragning av kanslichef/avdelningsdirektör/ utbildningsledare/fakultetshandläggare, etc X. Närvarande därutöver var akademiombudsman Per Abrahamsson och Uppsala studentkårs ordförande Anton Sánchez Sulejmani (samt ev den föredragandes chef och ev fakultetshandläggaren).

Studentkårens ordförande är från 2022-07-01 Anton Sánchez Sulejmani.

Aktuell beslutsmening skickas ut av sekreteraren när föredragningslistan fastställts.

Kontakt

Saknar du behörighet och handlägger ett ärende som ska beslutas av rektor, kontakta Pernilla Lönner eller Linda Lundberg.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin