Attraktivt innovationsprojekt 2022

Viktiga framsteg gjordes i många innovationsprojekt vid Uppsala universitet 2022. Inte mindre än elva innovativa projekt och startups fick då ta emot utmärkelsen. Idéerna de utvecklar spänner över ett brett fält, bland annat orkidéodling och tekniker för att upptäcka och förutspå oönskade beteenden.

Porträttbild i labbmiljö av Anna Överby Wernstedt och Ylva Ivarsson med diplom och blommor
Porträttbild av Simon Hultby och Linus Söderquist med diplom och blommor i Tropiska växthuset
Porträttbild av Nikos Fatsis-Kavalopoulos i labbmiljö

Cellpenetrerande peptid mot virussjukdom
Forskarteamet har utvecklat en peptid som kan tränga igenom cellmembran och transporteras in i celler och därmed hämma sjukdomar orsakade av virus, till exempel Covid-19. Bakom den nya och patenterade tekniken står Ylva Ivarsson, professor i biokemi vid institutionen för kemi – BMC, Anna Överby Wernstedt, professor vid Umeå universitet, och Jakob Nilsson, professor vid Köpenhamns universitet. För att ge tekniken bästa möjliga förutsättningar att komma till nytta har teamet överlåtit rättigheterna till en samarbetspart som ansvarar för att identifiera företag som vill ta över innovationsprojektet, till exempel läkemedelsföretag. Teamet har option på framtida intäkter från en kommersialisering.

Orchis Natur
Orchis Natur odlar europeiska vilda orkidéer för naturvårdsåtgärder som reintroduktioner och förstärkningar av hotade populationer. Metoderna som används baseras på den senaste forskningen inom bevarandebiologi och populationsgenetik. Bakom företaget står Linus Söderquist, doktorand i botanisk ekologi, och Simon Hultby, trädgårdsmästare vid Uppsala linneanska trädgårdar. Orchis Natur riktar sig till kommuner, länsstyrelser och ideella föreningar och har under året fått sina första kunder.

Orchis Natur online

CombiANT
Forskarna Nikos Fatsis-Kavalopoulos, Po-Cheng Tang, Roderich Römhild, Dan Andersson och Johan Kreuger har utvecklat och patentsökt metoden CombiANT med vilken kombinationseffekter av olika antibiotika kan undersökas. Kombinationsbehandlingar är vanliga inom vården trots att det hittills inte funnits ett enkelt sätt att utvärdera effekten av dem. Forskarteamets förhoppning är att deras metod på sikt ska leda till förskrivning av verksamma kombinationer av antibiotika till varje patient, vilket också kan bidra till minskad antibiotikaresistens. Teamet har grundat Rx Dynamics AB och har som ett första steg startat försäljning till kunder inom forskning. Fortsatt kommersialisering av produkten sker med stöd av finansiering från Vinnova och investering från UU Invest AB.

Rx Dynamics online

Gruppbild med Helena Danielson, Jens Carlsson och Anja Sandström som håller diplom och blommor
Gruppbild av teamet bakom företaget Virubustor
Gruppbild av teamet bakom företaget Mind Intelligence som består av Amendra Shrestha, Lisa Kaati, Nazar Akrami som på bilden håller diplom och blommor

CoLD Therapeutics
Det tvärvetenskapliga forskarteamet med Helena Danielson, Jens Carlsson, Anja Sandström och Lindon Moodie har tagit fram en grupp nya molekyler som har mycket god förmåga att blockera coronavirus från att föröka sig. Forskningen har genomförts i samarbete med läkemedelsplattformen på SciLifeLab. Förhoppningen är att upptäckten ska ligga till grund för ett framtida antiviralt läkemedel mot coronavirus som kan fungera som ett komplement till vaccin och bidra till behandlingsmöjligheter mot nya virusvarianter. Vägen till ett nytt läkemedel är lång och i ett första steg krävs vidareutveckling av molekylerna för att säkerställa att de har de viktiga egenskaper som krävs. UU Invests projektbolag har investerat i projektet och bistår bland annat forskarteamet i att undersöka intresset hos läkemedelsbolag att arbeta vidare och utveckla läkemedlet.

Virubustor
Marvin Seibert och Kerstin Mühlig vid institutionen för cell- och molekylärbiologi har utvecklat en ny lösning för luftrening som kan implementeras snabbt och till en låg kostnad i många typer av fordon. Tekniken använder fordonets förbränningsmotor som värmekälla för att sterilisera luften och rensa den från aerosoler som kan innehålla smittämnen, till exempel coronavirus. För att kommersialisera tekniken har forskarna byggt ett team och startat bolaget Virubustor. UU Invest har gått in med projektstöd tillsammans med två andra investerare.

Virubustor online

Mind Intelligence Lab
Företaget Mind Intelligence Lab utvecklar tekniker som gör det möjligt att predicera olika beteenden – framför allt oönskade beteenden. Det kan handla om att identifiera risk för våldshandlingar, självmord och toxiskt språk. Även en tillämpning som analyserar personlighet är under utveckling i syfte att fungera som beslutsstöd i rekryteringssammanhang. Gemensamt för alla verktyg, oavsett tillämpningsområde, är att de utgår från skriftlig, digital kommunikation och att resultaten från analyserna kan användas som stöd för bedömningar och beslut. Teknikerna förenar maskininlärning, språkliga marköranalyser, beteendepsykologi och statistik och avspeglar den breda kompetenspalett som finns i det tvärvetenskapliga forskarteam som står bakom utvecklingen - Nazar Akrami, institutionen för psykologi, Lisa Kaati och Amendra Shrestha, institutionen för informationsteknologi. UU Invest har investerat i företaget som teamet grundat för att ta verktygen till marknaden.

Mind Intelligence Lab online

Porträttbild av Gerrit Boschloo med blommor och diplom
Porträttbild av Daniel Camsund med diplom och blommor
Porträttbild av Fredrik Junerfält och Oscar Björnfot med diplom och blommor
Porträttbild av Nils-Otto Ahnfelt och Hjalmar Fors

Tillverkningsmetod för stabila perovskitsolceller
Perovskit är ett material som fått mycket uppmärksamhet för dess möjligheter att framställa lätta, böjliga och billigare solceller. Gerrit Boschloo, institutionen för kemi – Ångström, har inom ramen för ett projekt finansierat av SSF tagit fram en metod för att tillverka en solcellsmodul i vilken perovskitsolceller kopplas ihop på ett effektivt sätt. Metoden har patentsökts och överlåtits till ett företag för vidareutveckling och kommersialisering.

Secretion Effect Detection (SED) technology
Daniel Camsund, tidigare forskare vid institutionen för cell- och molekylärbiologi, har utvecklat och patentsökt en ny teknik, SED, som kan snabba på utvecklingen av nya biologiska läkemedel. SED förenar syntetisk biologi med mikroflödesteknik och kan användas för att mäta effekter av olika biomolekyler som utsöndras från celler, till exempel vid screening av nya läkemedelskandidater. Patentansökan och innovationsprojektet har sålts till ett internationellt bioteknikföretag som kommer att utveckla tekniken vidare mot en kommersiell produkt.

RoundBit
Dendrit är ett digitalt arbetsverktyg som utvecklats för att ersätta läkarnas papperslappar som idag används för att organisera arbetsuppgifter i vården. Målet är att underlätta vårdvardagen för läkare genom att erbjuda en lösning som möjliggör samarbete kring journalanteckningar, översikt över arbetsflöden och verksamhetsanpassade checklistor. Dendrit kommersialiseras genom företaget Roundbit som grundades i februari 2021 av Fredrik Junerfält, tidigare läkarstudent vid Uppsala universitet, Oscar Björnfot och Gustav Genberg, och som under 2022 gjorde sin första försäljning.

Dendrit online

Hjärnes Testamente
Forskarna Nils-Otto Ahnfelt och Hjalmar Fors har återskapat den 300 år gamla medicinen Hjärnes Testamente i form av en bitter snaps som lanserades hos Systembolaget 2022. Den ursprungliga versionen skapades av den svenske vetenskapsmannen Urban Hjärne och var mycket populär under 1700-talet då den ansågs vara något av en universalmedicin. Forskarnas moderna smakrekonstruktion är resultatet av ett kommersiellt sidoprojekt till ett forskningsprojekt med fokus på rekonstruktion av tidigmodern farmaci vid institutionen för idé- och lärdomshistoria vid Uppsala universitet.

Fredrik Swartling står i mitten av sin forskargrupp och håller i diplom och blommor

Verktyg för kombinerad diagnostik och genterapi av hjärntumörer
Med utgångspunkt från lovande resultat från ett tidigare ERC starting grant-projekt tar nu Fredrik Swartling och hans team fram nya verktyg för att identifiera celler som blivit resistenta mot standardbehandlingen, vanligtvis strålning och cellgifter, av elakartade hjärntumörer. Målet är att verktygen ska kunna användas för att screena celler som tas ut från biopsier i samband med en hjärntumörsoperation och på så sätt bättre kunna identifiera och behandla patienter som riskerar allvarliga återfall. Projektet har fått ERC Proof of Concept-bidrag som ska stärka förutsättningarna för en framtida kommersialisering.