Attraktivt innovationsprojekt 2021

Samtliga av 2021-års attraktiva innovationsprojekt är verksamma inom området livsvetenskaper och tar fram innovativa lösningar kopplat till prevention, diagnostik och behandling – med målet förbättrad hälsa.

Porträttbild av Mats Larhed och
Porträttbild av Ulf Landegren och Lei Chen med diplom och blommor
Porträttbild av Hugo Gutierrez de Teran med diplom och blommor
Porträttbild av Inger Gustavsson med diplom och blommor

HaLaCore Pharma
Mats Larhed, institutionen för läkemedelskemi och Mathias Hallberg, institutionen för farmaceutisk biovetenskap, har tagit fram en serie nya kemiska substanser avsedda för vidareutveckling till framtida läkemedel för behandling av till exempel lungsjukdomar som fibros. Projektet har bedrivits i samverkan mellan institutionen för läkemedelskemi och institutionen för farmaceutisk biovetenskap och med stöd av läkemedelsplattformen inom SciLifeLab. Forskarna har patentsökt de framtagna substanserna och bildad bolaget HaLaCore Pharma som sålt rättigheterna till ett börsnoterat läkemedelsbolag som därmed tagit över utvecklingsansvaret.

Rarity Bioscience
Bolaget Rarity Bioscience har precisionsdiagnostik i fokus och siktet inställt på att kommersialisera en ny robust teknik för att detektera små mängder av dna-mutationer, framförallt i blodprover. Tekniken har en mycket hög känslighet och kan ge sjukvården helt nya möjligheter att följa upp cancerpatienter för att tidigt upptäcka och förhindra återfall. Rarity Bioscience är en avknoppning från professor Landegrens forskargrupp som bedriver världsledande forskning inom området molekylära verktyg. Bakom uppfinningen står Lei Chen. Uppsala universitet Invest AB har investerat i bolaget.

Rarity Bioscience online

MODSIM Pharma
Hugo Gutierrez de Teran och Willem Jespers, institutionen för cell- och molekylärbiologi, har utvecklat nya beräkningskemiska metoder med potential till stort genomslag inom strukturbaserad läkemedelsdesign. Metoderna gör det möjligt att snabbt och med stor noggrannhet kunna förutsäga hur särskilda läkemedelsmolekyler binder till viktiga receptorer och hur starkt de gör detta. Att med hjälp av datorberäkningar kunna minska antalet föreningar som behöver testas eller syntetiseras för att identifiera den mest lovande läkemedelskandidaten bland miljontals potentiella föreningar är av stort intresse för läkemedelsindustrin. Forskarna har i nationell konkurrens fått anslag från Vinnovas program VFT+ för att vidareutveckla metoderna kommersiellt, vilket nu görs i bolaget Modsim Pharma som forskarna grundat.

MODSIM Pharma online

HPVir
Forskarteamet har under många år arbetat med att ta fram HPVir, en kombination av ett självprovtagningskit och ett HPV-test. Testet ska upptäcka om en kvinna är smittad av HPV, humant papillomvirus, och därmed löper större risk att drabbas av livmoderhalscancer. Nästan alla fall av livmoderhalscancer orsakas av HPV-infektion. Vid provtagning med HPVir används ett speciellt provtagningskort som gör prover stabila i rumstemperatur under flera år och dessutom möjliggör smittsäker hantering av proverna. Att HPVir fungerar, både när det gäller träffsäkerhet och benägenhet att testa sig, är säkerställt genom ett stort antal vetenskapliga studier. Hälsoekonomiska analyser visar att metoden är billigare än dagens screening med gynekologisk cellprovtagning. Projektet drivs av Inger Gustavsson och Ulf Gyllensten, institutionen för immunologi, genetik och patologi, och har i nationell konkurrens fått anslag från Vinnovas program VFT+.