Använda mobilabonnemang och fast anknytning

Här hittar du information om hur du använder fast anknytning och mobilabonnemang (mobil anknytning).

Mobilabonnemang

Avser:

• Mobilabonnemang för MEX (Mobil anknytning)¹
  • Fristående mobilabonnemang

¹ I utland upphör växelanknytningen att fungera för utgående samtal. Man är fortfarande nåbar på både anknytning och mobilnummer, men vid utgående samtal kommer mobilnummer att presenteras för den man ringer upp.

Priser för samtal, meddelanden och mobildata

Vilka priser det är för samtal, meddelanden och mobildata beror på vilket land, region eller zon man reser till. När man kommer till ett land och ansluter till en mobiloperatör får man inom kort ett meddelande från operatören i hemlandet, med information om vilka priser och villkor som gäller för det aktuella landet.

Det går även att få information om detta i förväg genom att skicka ett SMS till nummer 10615 och ange det land man ska resa till. Efter en stund får man ett meddelande med motsvarande information som man får i destinationslandet enligt ovan.

RLAH – Roam Like at Home

RLAH utgör EU’s roamingregler som innebär att man kan använda mobiltelefonen i ett annat EU/EES-land utan att betala några extra roamingavgifter. Det gör att man vid periodiska resor inom EU/EES kan ringa, skicka meddelanden och nyttja mobildata till samma priser som i hemlandet. Operatören har dock rätt att tillämpa begränsningar vid förbrukning som avviker från normalanvändning.

I gällande avtal för telefonin har ett antal länder utanför EU/EES inkluderats, där man kan använda mobildata utan att behöva betala några extra kostnader. I nedanstående tabell listas de länder/regioner där man kan använda mobildata utan tillkommande kostnader utöver det man betalar för abonnemanget.

Skriv tabellbeskrivning här

Ukraina

USA

Belarus

Kostnadstak för datatrafik vid utlandsvistelse

Som ett skydd mot höga kostnader tillämpar samtliga operatörer som verkar inom EU/EES ett kostnadstak för hur stora kostnader man kan förbruka på datatrafik vid utlandsvistelse. Nivån för detta kostnadstak är 1000 kr/mån (exkl moms). När 80% av kostnaden är nådd meddelas man via sms. Nätet stängs sedan ned när 100% är nått och ingen datatrafik kan längre skickas eller tas emot. Det går fortfarande bra att ringa och skicka sms. Detta gäller för samtliga länder/regioner som inte ingår i tabellen ovan.

Det är möjligt att höja kostnadstaket periodvis, dock krävs att förändring beställs av ekonomiskt ansvarig, telefoniansvarig eller motsvarande via IT-support.

Använda mobilen när du reser med båt eller flyg inom EU/EES

När du reser med båt eller flyg i EU kan du använda mobilen utan extra kostnad så länge du är uppkopplad till ett markbundet mobilnät. Om trafiken i stället går via satellitsystem gäller inte EU-reglerna utan du måste betala för roamingtrafiken, där priset (kr/MB) ofta är högt.

Ringa till röstbrevlåda/mobilsvar

För att kontrollera meddelanden i din röstbrevlåda eller för att ändra inställningar ringer du följande nummer med din mobiltelefon:
Mobil anknytning (MEX): 888
Fristående mobil: 888

Ringer du från annat telefonnummer ringer du +46 708 222 888 och följer anvisningarna.

Ändra PIN-kod

Det är viktigt att du byter PIN-koden, lösenordet, till din röstbrevlåda. Du ska använda 6-7 siffror som du kan komma ihåg.
När du ringer till din röstbrevlåda från din mobiltelefon inom Sverige behöver du inte ange PIN-kod för att lyssna av meddelanden mm.
När du är utomlands eller vill kontrollera meddelanden i din röstbrevlåda från ett annat telefonnummer måste du ange PIN-koden.

För att ändra PIN-kod ringer du följande nummer med din mobiltelefon:
Mobil anknytning (MEX): 886
Fristående mobil: 886

Om du har aktiverad röstbrevlåda får du nu val att ange ny PIN-kod. Den ska innehålla 6-7 siffror.
Om du inte har aktiverad röstbrevlåda får du besked om att din röstbrevlåda inte är aktiv och du kan inte byta PIN-kod.

Fast anknytning

Internt slår du endast den fyrsiffriga anknytningen. Ex. 4400 för IT-support inom universitetsgemensam IT

Externt slår du först 00 för att koppla upp extern linje och därefter det nummer man vill ringa. Ex. 00 08162000 för Stockholms universitet.