Modern inköpsprocess

Mål

Projektets övergripande mål är att universitetet ska ha en samordnad och effektiv beställnings- och inköpsprocess med ett systemstöd som stödjer detta flöde, uppfyller verksamhetens krav på nytta och användarvänlighet samt uppfyller relevanta lag- och förordningskrav.

Syfte

Projektet syftar till att implementera inköpssystemet Visma Proceedo vid Uppsala universitet (UU) som kommer att ersätta dagens beställningssystem Wisum/Produktwebben. I samband med implementeringen kommer processen att anskaffa en vara eller tjänst, från behov till leverans och betald faktura, att genomgå en översyn.

Organisation

Uppdragsgivare: universitetsdirektören
Projektägare: Hanna Mörtberg, avdelningen för ekonomi och upphandling (AEU)

Styrgrupp: Består av prefekter och administrativa chefer från alla vetenskapsområden inom universitetet samt representant från avdelningen för universitetsgemensam IT (UIT) och representanter från AEU.

Projektledare: Ellen Leijon, AEU

Projektgrupp: Består av medarbetare vid AEU samt representant från UIT.

Projektet har bildat arbetsgrupper avseende inköps- och fakturaflödet med bred representation från olika delar av verksamheten inom universitetet.

Tidplan

Projektet löper från december 2023 till oktober 2024.

Diarienummer

UFV 2023 - 1870

Läs mer om projektet Modern inköpsprocess och dess införande

Kontakt

Frågor kring projektet kan skickas till supportportalen, (Modern inköpsprocess > Övrigt (frågor mm)).

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin