Utveckling av utbildning i forskningsetik

Projektet Utveckling av utbildningar i forskningsetik syftar till att inventera vilka kurser inom forskningsetik som ges vid universitetet idag och utifrån kartläggningen utveckla befintligt kursutbud riktat till doktorander, studenter, handledare, chefer och administrativ personal.

Forskningsetiska överväganden är viktiga för att kunna finna avvägningar mellan olika legitima men ibland motstridiga intressen, och därigenom främja allmänhetens förtroende för forskningen. God sed i forskningen är å sin sida av yttersta vikt för att säkerställa att forskningen är pålitlig, användbar och ansvarsfull, kort sagt, för att den ska ha hög kvalitet.

Det är viktigt att den enskilde medarbetaren ska kunna förstå det ansvar som vilar på den egna personen samt känna trygghet i att ha de kunskaper som behövs för att ta detta ansvar.

På rektors uppdrag utvecklas därför kursmoduler i forskningsetik/god sed vid universitetet som gör det möjligt för de institutioner, fakulteter, och områden som saknar sådana att erbjuda sina medarbetare relevanta kurser, antingen i egen regi eller under ledning av centrum för forsknings- och bioetik.

Vi vill erbjuda flexibla lösningar som är lyhörda för de skilda verksamheternas behov, med möjlighet att disciplin- och målgruppsanpassa kurser. Första kurserna ska förhoppningsvis ges under vårterminen 2021.

Mål

Den forskning som bedrivs vid Uppsala universitet är av hög kvalitet, pålitlig, användbar och utförs på ett ansvarsfullt sätt. Den bedrivs enligt forskningsetiska regelverk och god forskningssed. Medarbetare inom forskningen känner trygghet i att ha goda förutsättningar att ta det ansvar som krävs.

Projektägare

Rektorsrådet för god forskningssed Stefan Eriksson

Arbetsgrupp

Sonja Bjelobaba (projektansvarig/utförare)