Specialpedagogik med inriktning mot förskola
5 hp
Litteraturlista, Grundnivå, 4PE074
Det finns en senare version av litteraturlistan.
Huvudgrupp 1
- Bjar, Louise; Frylmark, Astrid, Barn läser och skriver: specialpedagogiska perspektiv, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2009Obligatorisk (Kap. 3,7 och 11. Ca 45 s.)
- Hjörne, Eva, Negotiating the 'problem-child'. Child identity, parenting, and institutional agendas. Qualitative Social Work 4/4, Qualitative Social Work 4/4, 2005Obligatorisk (http:/
/ libris.kb.se/ bib/ 9673420 p.489–507 18s.) - Janson, Ulf, Delaktighet som social process - om lekande och kamratkultur i förskolan, Ingår i: Delaktighetens språk, Lund, Studentlitteratur, 2004, s. 173 –199. 26 s.Obligatorisk
- Kinge, Emilie; Lindelöf, Inger, Barnsamtal: den framgångsrika samvaron och samtalets betydelse för barn med samspelssvårigheter, Lund, Studentlitteratur, 2008Obligatorisk
- Kvalitet i förskolan: allmänna råd och kommentarer, Stockholm, Skolverket, 2005Obligatorisk
- Matematik i förskolan, 1. uppl., Göteborg, NCM/Nämnaren, cop. 2006Obligatorisk (Del 1 s. 5 - 63. ca 60 s.)
- Sandberg. Anette, Med sikte på förskolan: barn i behov av stöd, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2009Obligatorisk (S.55 - 274. 219 s.)
- Sandén, Ingrid, När tryggheten känns avlägsen, Ingår i: Leka för att lära: utveckling, kognition och kultur, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2009, s. 189–203Obligatorisk
- Lutz, Kristian, Specialpedagogiska aspekter på förskola och skola: möte med det som inte anses lagom, 1. uppl., Stockholm, Liber, 2013
Artiklar kan tillkomma. Totalt ca. 770 s.
Övrigt
- Ds 2008:23. FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning. Stockholm: Socialdepartementet. Hämtad från http://www.regeringen.se/sb/d/10055/a/101918
- Barnkonventionen: FN:s konvention om barnets rättigheter, Stockholm, UNICEF Sverige, 2009 (http:/
/ www.unicef.se/ barnkonventionen/ barnkonventionen) - Salamancadeklarationen och Salamanca +10, [Stockholm], Svenska Unescorådet, [2006]
* Obligatorisk