Förskolebarns lek
Kursplan, Grundnivå, 4PE240
- Kod
- 4PE240
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Didaktik G2F, Pedagogik G2F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 9 januari 2020
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen ingår i det förskolepedagogiska området för Förskollärarprogrammet.
Behörighetskrav
Inom Förskollärarprogrammet: Språk och kommunikation; VFU I
Mål
Kursen syftar till att ge en översikt om leken som fenomen, tidigare forskning om barns lek och förståelse för hur förskolans pedagogiska verksamhet kan bidra till barns lek. I kursen studeras lek utifrån olika teoretiska perspektiv. Fokus i kursen är barns lekkulturer, interaktion i lek, kroppsliga och materiella aspekter av lek samt mångfaldsperspektiv på lek. I kursen ingår analys av observationer av barns lek.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- redogöra för lekens betydelse för lärande och socialisation
- problematisera och diskutera pedagogiska aspekter på lek i förskolan
- analysera observationer av barns lek
- redogöra för förskolemiljöns och andra sociala arenors betydelse för barnens lek.
Innehåll
- Lekforskning och teorier om lek.
- Leken i pedagogisk verksamhet.
- Observation och analys av lek.
- Olika miljöers betydelse för lek.
Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier. Seminarierna är obligatoriska och förutsätter aktivt deltagande.
Examination
Kursen examineras muntligt och skriftligt, exempelvis genom skriftlig salstentamen eller PM och muntliga presentationer.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på ett annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.