Mångfald och lärande i förskolan

5 hp

Kursplan, Grundnivå, 4PE077

Kod
4PE077
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Didaktik G2F, Pedagogik G2F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 5 juli 2019
Ansvarig institution
Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

Allmänt

Kursen ingår i den utbildningsvetenskapliga kärnan för förskollärarprogrammet.

Behörighetskrav

60 hp inom förskollärarprogrammet inklusive VFU 1, VFU 2 och VFU 3.

Mål

Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:

  • beskriva och problematisera begreppet mångfald i termer av etnicitet, kön och social klass utifrån ett intersektionellt perspektiv
  • redogöra för mångfaldsfrågornas roll i det svenska utbildningssystemets utformning och innehåll ur ett historiskt och samtida perspektiv
  • visa insikt i centrala begrepp och teorier rörande olika mångfaldsfrågor
  • beskriva och problematisera mångfaldsfrågor i relation till barns lärande i förskolan
  • analysera olika strategier för att hantera frågor som rör mångfald i förskolan.

Innehåll

Kursen behandlar följande områden:

  • Mångfaldsfrågornas roll i svensk utbildning
  • Förskolans verksamhet utifrån olika mångfaldsperspektiv
  • Centrala begrepp och teorier inom fältet mångfald och lärande inom utbildning
  • Didaktiska val i relation till mångfaldsfrågor i förskolan

Undervisning

Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier.

Examination

Kursen examineras skriftligt.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin