Yngre barns livsvillkor, aktörskap och socialisation

15 hp

Kursplan, Grundnivå, 4PE076

Kod
4PE076
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Barn- och ungdomsvetenskap G2F, Pedagogik G2F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 5 juli 2019
Ansvarig institution
Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

Allmänt

Kursen ingår i Förskollärarprogrammet.

Behörighetskrav

60 hp inom förskollärarprogrammet inklusive VFU 1 och VFU 2.

Mål

Kursen syftar till att studenten, ur skilda perspektiv, ska få grundläggande kunskaper om barndom och yngre barns livsvillkor, aktörskap, socialisation och identitet.

Efter genomgången kurs ska den studerande

  • visa kännedom om teoretiska perspektiv och forskningstraditioner inom barn- och ungdomsvetenskap, särskilt med inriktning mot yngre barn
  • kunna redogöra för barns aktörskap och livsvillkor i olika sociala praktiker, som familj, förskola och kamratgrupper.
  • kunna redogöra för grundläggande teorier och begrepp som behandlar yngre barn och barndom
  • visa kunskap om teorier och centrala begrepp om barns aktörskap och interaktion i lek
  • kunna tillämpa teorier och begrepp i analyser av barns aktörskap, socialisation och identitet.

Innehåll

  • Forskningstraditioner inom barn- och ungdomsvetenskap där skillnaden mellan utvecklingspsykologiskt orienterad och sociologisk/pedagogisk barndomsforskning belyses.
  • Barns aktörskap och livsvillkor i familj, förskola och kamratgrupper.
  • Centrala teorier och begrepp inom barndomsforskning, särskilt avseende yngre barns aktörskap, socialisation och identitet.
  • Barnperspektiv och barns perspektiv.
  • Barns lek och fritidssysselsättningar.

Undervisning

Undervisningen genomförs i form av föreläsningar, seminarier, workshops och handledning.

Examination

Muntliga och skriftliga examinationer.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin