Yngre barns livsvillkor, aktörskap och socialisation
15 hp
Kursplan, Grundnivå, 4PE076
- Kod
- 4PE076
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Barn- och ungdomsvetenskap G2F, Pedagogik G2F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 5 juli 2019
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen ingår i Förskollärarprogrammet.
Behörighetskrav
60 hp inom förskollärarprogrammet inklusive VFU 1 och VFU 2.
Mål
Kursen syftar till att studenten, ur skilda perspektiv, ska få grundläggande kunskaper om barndom och yngre barns livsvillkor, aktörskap, socialisation och identitet.
Efter genomgången kurs ska den studerande
- visa kännedom om teoretiska perspektiv och forskningstraditioner inom barn- och ungdomsvetenskap, särskilt med inriktning mot yngre barn
- kunna redogöra för barns aktörskap och livsvillkor i olika sociala praktiker, som familj, förskola och kamratgrupper.
- kunna redogöra för grundläggande teorier och begrepp som behandlar yngre barn och barndom
- visa kunskap om teorier och centrala begrepp om barns aktörskap och interaktion i lek
- kunna tillämpa teorier och begrepp i analyser av barns aktörskap, socialisation och identitet.
Innehåll
- Forskningstraditioner inom barn- och ungdomsvetenskap där skillnaden mellan utvecklingspsykologiskt orienterad och sociologisk/pedagogisk barndomsforskning belyses.
- Barns aktörskap och livsvillkor i familj, förskola och kamratgrupper.
- Centrala teorier och begrepp inom barndomsforskning, särskilt avseende yngre barns aktörskap, socialisation och identitet.
- Barnperspektiv och barns perspektiv.
- Barns lek och fritidssysselsättningar.
Undervisning
Undervisningen genomförs i form av föreläsningar, seminarier, workshops och handledning.
Examination
Muntliga och skriftliga examinationer.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.
Litteraturlista
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2020
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2018
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2017
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2016
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2014
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2013