Estetiskt lärande i förskolan

15 hp

Kursplan, Grundnivå, 4PE028

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
4PE028
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Didaktik G1F, Utbildningsvetenskap GXX
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 18 maj 2018
Ansvarig institution
Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

Allmänt

Kursen ges inom Förskollärarprogrammet.

Behörighetskrav

15 hp inom Förskollärarprogrammet inklusive Lärande och utveckling.

Mål

Kursens syfte är att studenten ska utveckla insikt i estetiska lärprocesser och genom lärande i helheter utveckla didaktiska och metodiska färdigheter i relation till barns lärande och kommunikation, i och genom uttrycksformerna bild, pedagogiskt drama samt musik.

Efter genomgången kurs ska studenten kunna

  • använda bildspråkliga uttrycksformer som verktyg för lärande och kommunikation
  • använda pedagogiskt drama som verktyg för lärande och kommunikation
  • använda musik, sång och rörelse som verktyg för lärande och kommunikation
  • redogöra för och motivera didaktiska och metodiska val inom estetiska uttrycksformer i relation till barns lärande och utveckling.

Innehåll

Kursen består av tre delkurser.

Estetiskt lärande bild, 5 hp:

  • Bilden som språk: bildspråkliga uttryck och bildanalys
  • Två- och tredimensionell gestaltning med olika bildtekniker och verktyg, även digitala
  • Förskollärarens roll i bildverksamhet
  • Lärande i och genom kreativa och kommunikativa processer

Estetiskt lärande drama, 5 hp:

  • Drama, improvisation och gestaltning
  • Pedagogiskt drama och barns sociala utveckling
  • Förskollärarens roll i dramaverksamhet
  • Lärande i och genom kreativa och kommunikativa processer

Estetiskt lärande musik, 5 hp:

  • Röst, spel och repertoar
  • Musiken i lärande i förskolan
  • Förskollärarens roll i musikverksamhet
  • Lärande i och genom kreativa och kommunikativa processer

Undervisning

Undervisningen genomförs i form av föreläsningar och obligatoriska seminarier och workshops.

Examination

Examination sker i muntliga, skriftliga, visuella och gestaltande former.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin