Pedagogik A

30 hp

Kursplan, Grundnivå, 2PE170

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
2PE170
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Pedagogik G1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 4 november 2013
Ansvarig institution
Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

Allmänt

Kursen är en baskurs på grundnivå och utgör högskolepoängen 1-30 i Pedagogik. Kursen kan ingå i huvudområdet pedagogik i kandidat- och magisterexamen eller utgöra biområde i kandidat- och magisterexamen.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Mål

Efter genomgången kurs förväntas den studerande ha inhämtat fördjupade kunskaper och färdigheter, så att hon/han kan

- Redogöra för definitioner av centrala begrepp och tanketraditioner i vetenskapsområde pedagogik

- Redogöra för och jämföra centrala kunskaps- och forskningsperspektiv inom vetenskapsområde pedagogik

- Sätta pedagogik som ämne i jämförelse med andra vetenskapsområden

- Kunna reflektera över pedagogiska processer

- Visa kunskap om aktuella forskningsfrågor inom vetenskapsområdet pedagogik

- Kunna förklara och reflektera över pedagogisk forsknings bidrag i studier av aktuella samhällsfrågor

- Redogöra för och jämföra några pedagogiska strömningar från antikens maieutik till 1900-talets progressivism

- Redogöra för och kritiskt reflektera kring samhällets och pedagogikens utveckling från antiken till nutid

- Beskriva och kritiskt dryfta olika maktprocesser och strukturer i utbildningssystemet och övriga samhället, med särskild betoning på genus, klass och etnicitet

- Redogöra för och jämföra centrala forskningsperspektiv i analysen av maktprocesser och strukturer i utbildningssystemet och samhället

- Visa förmåga att planera och i grupp genomföra en mindre litteraturstudie inom ett valt pedagogiskt vetenskapligt område

- Visa förmåga att muntligt och skriftligt presentera olika examinationsuppgifter inom givna tidsramar och arbetsformer

- Visa förmåga att tillämpa ett vedertaget vetenskapligt referenssystem inom vetenskapsområdet pedagogik på ett självständigt sätt

- Visa förmåga att söka, värdera och kritiskt tolka vetenskaplig information inom vetenskapsområdet pedagogik på ett självständigt sätt

- Visa förmåga att ge återkoppling på andra studenters/gruppers arbetsuppgifter

Innehåll

Kursen består av fyra delar: Att utforska pedagogiska processer - pedagogik som vetenskap 7,5 hp; Pedagogisk historia, 7,5 hp; Pedagogik och makt 7,5 hp och Pedagogikens redskap 7,5 hp

Huvudsakligt innehåll:

- Pedagogiska processer – grundläggande begrepp, tanketraditioner och forskningsperspektiv inom vetenskapsområde pedagogik

- Kunskapstraditioner inom vetenskapsområde pedagogik

- Samhällets och pedagogikens utveckling i Sverige från antiken till nutiden

- Olika tanketraditioner och forskningsperspektiv om makt i pedagogiska sammanhang

- Redskap för att arbeta vetenskapligt med pedagogiska frågor

- Grundläggande kunskaper om skrivande av vetenskapliga termer samt formaliaregler om muntlig framställning

Undervisning

Undervisningen består av föreläsningar, seminarieövningar och tillämpningsövningar.

Förutom schemalagd tid förväntas deltagarna arbeta med självstudier, enskilt och i grupp.

Examination

Examination sker genom skriftliga prov, muntliga och skriftliga redovisningar. Examinationen sker enskilt eller i grupp. Betygskriterier redovisas i separat dokument

Övriga föreskrifter

Pedagogik A ger behörighet till Pedagogik B/Pedagogik med inriktning mot vuxna och arbetsliv B.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin