Pedagogik A

30 hp

Kursplan, Grundnivå, 2PE170

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
2PE170
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Pedagogik G1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Pedagogiska institutionens styrelse, 15 januari 2009
Ansvarig institution
Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

Allmänt

Kursen är en baskurs på grundnivå och utgör högskolepoängen 1-30 i Pedagogik. Kursen kan ingå i huvudområdet pedagogik i kandidat- och magisterexamen eller utgöra biområde i kandidat- och magisterexamen.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Mål

Efter genomgången kurs förväntas den studerande ha inhämtat fördjupade kunskaper och färdigheter, så att hon/han

  • kan redogöra för olika definitioner av och inriktningar inom pedagogiken som vetenskap
  • kan beskriva centrala teoretiska perspektiv och begrepp kring pedagogiska processer
  • kan redogöra för och reflektera över mentaliteternas och pedagogikens utveckling i Sverige från medeltiden till nutiden
  • kan beskriva och reflektera över olika maktmekanismer och maktstrukturer inom pedagogiska sammanhang i termer av till exempel klass, genus och etnicitet
  • planera, genomföra och presentera i grupp en mindre litteraturstudie inom ett valt pedagogiskt vetenskapligt område
  • redogöra för centrala begrepp och processer inom vetenskapligt forskning

Innehåll

Kursen består av fyra delar: Att utforska pedagogiska processer - pedagogik som vetenskap 7,5 hp; Pedagogisk historia, 7,5 hp; Pedagogik och makt 7,5 hp och Pedagogikens redskap 7,5 hp

Huvudsakligt innehåll:

  • Vetenskapsteori - karaktäristik av pedagogik som vetenskaplig disciplin
  • Pedagogiska processer - teorier och perspektiv
  • Mentaliteternas och pedagogikens utveckling i Sverige från medeltiden till nutiden
  • Idéhistoriska strömningar inom pedagogik
  • Maktstrukturer och maktmekanismer i pedagogiska sammanhang
  • Redskap för att arbeta vetenskapligt med pedagogiska frågor
  • Grundläggande kunskaper om skrivande av vetenskapliga termer och formalia regler

Undervisning

Undervisningen består av föreläsningar, seminarieövningar och tillämpningsövningar.

Förutom schemalagd tid förväntas deltagarna arbeta med självstudier, enskilt och i grupp. Den totala kursarbetstiden motsvarar i genomsnitt 40 timmar/vecka.

Examination

Examination sker genom skriftliga prov, muntliga och skriftliga redovisningar. Examinationen sker enskilt eller i grupp. Betygskriterier redovisas i separat dokument

Övriga föreskrifter

Pedagogik A ger behörighet till Pedagogik B.

Som tilläggsinformation rapporteras också betyg enligt den sjugradiga skalan A, B, C, D, E, Fx, F.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin