Pitchträning

Väntar ett möte med en potentiell kund, samarbetspartner eller investerare? Då är det viktigt att du kan presentera din lösning på ett effektivt och begripligt sätt. Vi hjälper dig med förberedelserna och erbjuder tillfällen där du får träna på att presentera och få återkoppling, i en trygg och stöttande miljö.

Value Creation Forum

Varje termin erbjuder vi projekt som vi stöttar möjligheten att delta i ett Value Creation Forum. Det är en välbeprövad aktivitet för att hjälpa innovationsprojekt i tidig fas att utveckla idén ytterligare, och inte minst förmågan att presentera den på ett sätt som tilltalar potentiella kunder, användare, investerare eller samarbetsparter.

Det handlar om konsten att göra en effektiv presentation, eller en så kallad pitch som är en vanlig benämning för den typ av presentation det handlar om.

Vad är en pitch?

En pitch är vanligtvis begränsad till några minuter och kräver en kortfattad och engagerande framställning för att övertyga lyssnarna om värdet och potentialen i det som förmedlas.

Övning ger färdighet

Ett Value Creation Forum är ett övningstillfälle där du med hjälp av strukturerad feedback får möjlighet att finslipa din pitch. Efter en första pitch får du tid att utveckla den mot bakgrund av den återkoppling du får, för att sedan presentera på nytt och få feedback ytterligare en gång. Allt på ett par timmar!

Återkopplingen får du av en kunnig panel som tar på sig olika roller för att du ska få bredd i perspektiven. De olika rollerna är:

  • att se möjligheter och fokusera på styrkor
  • att vara problemorienterad och fokusera på förbättringsmöjligheter
  • investerarperspektivet
  • kund- och/eller användarperspektivet
Kvinna ger en presentation

Förberedelse med NABC

Ett Value Creation Forum bygger på NABC-modellen som fungerar som ett stöd för att definiera din idé och tänka igenom vad som egentligen gör den till något av värde för dina tänkta användare eller kunder. Just därför är NABC-modellen också ett utmärkt verktyg när du förbereder en pitch eftersom den fokuserar på de viktigaste delarna i en idé: kundens behov (Need), lösningen (Approach), kundnyttan (Benefit) och alternativa lösningar (Competition).

Inför ett Value Creation Forum så introducerar vi dig till NABC-modellen och hjälper dig att tillämpa den på ditt projekt.

Vilket viktigt problem är det du vill lösa? För vem/vilka?

  • Hur många har problemet? Vem äger det?
  • Hur ofta och när förekommer det?
  • Hur stort och viktigt är det för användaren/kunden?
  • Vad händer om det inte får en lösning?

Vad är din lösning på problemet?

  • Vilket är ditt unika sätt att tillgodose det identifierade behovet?
  • Hur fungerar din lösning? Hur kommer den att nå kunden eller användaren?
  • Kommer du att skydda din lösning, eller en del av den, för att skapa en konkurrensfördel?
  • Hur är din lösning hållbar?

Vilka specifika fördelar ger din lösning? Vilket värde ger det?

  • Vad får kunden/användaren som den inte kan få på annat sätt?
  • Värde = nytta i förhållande till kostnader. Tänk igenom alla typer av kostnader.

Vilka andra lösningar på problemet finns redan? Hur förhåller de sig till din lösning?

  • Vilka andra tillvägagångssätt finns nu och i framtiden?
  • Varför välja din lösning givet alternativen?
  • Hur kan hållbarhet öka din konkurrensfördel?
  • Glöm inte heller den kanske största konkurrenten - att inte göra något åt problemet. För användaren/kunden kan det vara enklare att fortsätta som tidigare än att ändra på något alls.

Kontakt

Vill du vässa din pitch eller diskutera en idé? Hör av dig till oss! Vi är alltid intresserade av att höra hur vi kan hjälpa dig att ta nästa steg.

Mejla oss på innovation@uu.se

 

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin