Att söka amerikansk finansiering

Inför ansökan

Stora federala finansiärer inkluderar bland annat National Institutes of Health (NIH), Department of Defence, Department of Energy, National Science Foundation och U .S. Army. Dessutom finns en rad större privata stiftelser och finansiärer. Innan du påbörjar din ansökan, kontrollera i utlysningstexten om utländska sökande godtas.

På denna webbsida får du information om Uppsala universitets största federala finansiär, National Institutes of Health (NIH). Mycket av informationen gäller dock även för andra federala finansiärer. Fråga Forskningsstöd om du är osäker.

En bidragsansökan till NIH skiljer sig från svenska ansökningar - den är generellt mer omfattande och komplex.

Amerikanska finansiärer har ofta ett mycket omfattande regelverk som många gånger ställer krav på organisationen som den sökande tillhör. Det är därför obligatoriskt för dig som sökande att i god tid – senast 20 arbetsdagar innan deadline – kontakta Forskningsstöd när du har planer på att söka amerikansk finansiering. Detta gäller både när du är huvudsökande och medsökande.

Kontrollera i utlysningstexten om utländska sökande godtas innan du påbörjar din ansökan.

Som utländsk sökande, oavsett om du är huvudsökande eller medsökande, behöver du bifoga en ”Foreign Justification” till din ansökan. I det dokumentet ska du motivera varför projektet behöver utföras vid ett utländskt universitet. Du beskriver till exempel de särskilda resurser (såsom provsamling, sjukdomar, kohorter, utrustning och tekniker eller expertis) som du har tillgång till och som gör projektet mer lämpat att genomföra vid Uppsala universitet, än i en inhemsk (amerikansk) miljö.

Att kunna motivera detta på ett bra sätt är mycket viktigt för att ansökan ska beaktas av finansiären. Motiveringen till att utföra forskningen vid Uppsala universitet är därför det första du behöver säkerställa, innan du planerar din ansökan vidare.

Om du är medsökande är det viktigt att så snart som möjligt ta reda på vilka dokument den huvudsökande organisationen behöver få in från dig. Informera Forskningsstöd snarast, då de kommer behöva hjälpa dig med att få fram vissa dokument. Ofta vill huvudsökande part att medsökande organisation ska signera någon form av avsiktsförklaring (subrecipient commitment) inför att ansökan ska skickas in. Observera att det enligt gällande riktlinjer vid universitetet är Vice-rektor för det aktuella vetenskapsområdet (inte prefekten) som ska signera dessa.

Om du är huvudsökande behöver du samla in vissa dokument från dina eventuella medsökande. En "Subrecipient Commitment Form", budget, och biosketch behöver alltid samlas in från varje medsökande. Beroende på din ansökan kan fler dokument krävas. Kontakta Forskningsstöd snarast för att få hjälp.

När du utformar din budget för ett NIH-projekt finns det ett par saker att tänka på. Indirekta kostnader kallas ”Facilities and Administrative Costs” (F&A) i NIH:s terminologi. Utomamerikanska organisationer får endast göra ett påslag om 8 %. Dessa medel får bara bekosta åtgärder och aktiviteter som på ett direkt sätt är kopplat till att efterleva NIH:s regelverk. Eftersom F&A alltså inte får användas som ”vanlig OH” på universitetet ska dessa medel läggas på ett centralt konto. Som en följd av detta behöver du som forskare eller din institution stå för hela institutionens OH för detta anslag.

Den slutgiltiga budgeten ska granskas av Avdelningen för ekonomi och upphandling innan ansökan får skickas in.

Ansökningsinstruktioner och formulär hänvisar ibland till en rad registreringar som sökande organisation måste inneha. Uppsala universitet innehar följande registreringar.

  • DUNS: 350582201
  • UEI: KTRDK57SR316
  • System of Award Management (SAM)
  • Animal Welfare Assurance for Foreign Organisations (krävs för djurstudier)
  • Federalwide Assurance (krävs för humanstudier)
  • Internal Review Board (IRB)

Innan ansökan skickas in behöver du som forskare lämna in tre signerade intyg till Forskningsstöd. Detta gäller både när du är medsökande och huvudsökande.

1. Prefektintyg (e-blankett)

Prefekten ska informeras och godkänna att ansökan lämnas in genom att underteckna ett prefektintyg. Detta är särskilt viktigt eftersom institutionen ansvarar för alla indirekta kostnader (se ovan). Prefekten intygar också att ansvarig forskare har tid och resurser att utföra projektet.

Prefektintyg (e-blankett)

2. Principal Investigator Assurance Form

Finansiären kräver att den huvudansvariga forskaren på varje medverkande organisation signerar en PIA. I detta dokument intygar forskaren bland annat att informationen som skickas in är korrekt och sanningsenlig samt att hen kommer ta ansvar för det vetenskapliga utförandet i projektet.

Principal Investigator Assurance Form (PIA, e-blankett)

3. Redovisning av signifikanta finansiella intressen

NIH kräver att varje forskare med ansvar i projektet redovisar finansiella intressen som är kopplade till dennas förpliktelser gentemot universitetet (det vill säga forskning, undervisning, administration) samt att organisationen ska bedöma huruvida en intressekonflikt existerar. Observera att du ska lämna in redovisningen även om du inte har några ekonomiska intressen.

Redovisning av signifikanta finansiella intressen (e-blankett)

Universitetets riktlinje, som uppfyller NIH:s krav på hantering av finansiella intressekonflikter

NIH kräver att utländska medsökande årligen tillgängliggör kopior av all dokumentation (inklusive labb-böcker och data) som stödjer forskningsresultaten till huvudmottagaren.

Detta krav innebär en risk för att väldigt mycket data kan behöva lämnas ut, vilket, beroende på dina datas beskaffenhet, kanske inte är möjligt utifrån svensk och europeisk lag. Det är därför viktigt att tidigt i processen diskutera med din motpart i USA exakt vilken dokumentation som kommer behöva delas.

Kontakta Juridiska avdelningen för rådgivning i ditt enskilda fall.

Det är huvudsökande organisation som skickar in ansökan. Ansökningar till alla federala finansiärer kan skickas in via grants.gov. För ansökningar till NIH rekommenderar vi dock att du ansöker via NIH:s ansökningssystem, eRA Commons. I båda fallen behöver Forskningsstöd skapa ett konto åt dig.

Du kan inte själv skicka in din ansökan utan det måste göras av Forskningsstöd, efter godkännande av vicerektor för ditt vetenskapsområde. Forskningsstöd hanterar dessa ärenden med Vicerektorerna. För att ge tid till att åtgärda eventuella fel som uppdagas vid inskickandet, ska ansökan vara inlagd i systemet av huvudsökande forskare senast 8 arbetsdagar innan utlysningens deadline.

Hjälp och stöd i ansökningsprocessen

Forskningsstöd informerar dig om universitetets regelverk för denna typ av ansökningar, tillhandahåller instruktioner och mallar, skapar ett konto åt dig i ansökningssystemet samt ger generellt administrativt stöd. Du kan även fråga Forskningsstöd om råd när du utformar din budget. Innan ansökan skickas in ska budgeten granskas och godkännas av Avdelningen för ekonomi och upphandling.

När det är dags att skicka in ansökan hjälper Forskningsstöd dig att få Vicerektors godkännande.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin