Kol-14-datering och masspektrometri

En kvinna laddar prover som ska analyseras med hjälp av en Micadas-accelerator.

Tandemlaboratoriet genomför årligen tusentals dateringar med hjälp av kol-14-metoden. Vi erbjuder också komplett service från provpreparation till mätningar av stabila isotoper ¹³C och ¹⁵N.

I vårt kol-14-laboratorium kombinerar vi extremt känslig acceleratormasspektrometri (AMS) med avancerade metoder inom provpreparation. Vår MICADAS-accelerator är speciellt utvecklad för högkvalitativ masspektrometri av kolisotoper och effektiv hantering av mycket olika provtyper.

Vi utför kol-14-dateringar för en rad olika tillämpningar, inom exempelvis arkeologi, geologi, glaciologi, biologi och medicin. Nedan beskriver vi några av de områden Tandemlaboratoriet bidrar särskilt mycket till.

Vill du kol-14-datera prover?

Utöver de stabila kolisotoperna ¹²C och ¹³C innehåller atmosfären den radioaktiva isotopen ¹⁴C, med en halveringstid på 5730 år. Den här isotopen nyskapas ständigt genom kosmisk strålning. Alla levande varelser tar upp kol från atmosfären i sin ämnesomsättning, och genom att de då hela tiden ersätter sitt kol innehåller de en konstant andel av ¹⁴C. När de dör fortsätter ¹⁴C att sönderfalla, medan de stabila isotoperna förblir konstanta. Genom att mäta den andel ¹⁴C som återstår i förhållande till mängden ¹²C kan prover dateras.

Eftersom andelen typiskt är av storleksordningen 10‾¹⁴ för arkeologiska prover måste mycket invecklade procedurer för provpreparering och mycket precisa mätningar utföras för att få en otvetydig åldersbestämning av provet. Vårt laboratorium har väl etablerad expertis både inom utveckling och tillämpning av de här procedurerna. Vi utför kol-14-dateringar med den senaste tekniken, och gör tusentals mätningar varje år för en rad olika tillämpningar.

En uppsättning sinsemellan kompletterande tekniker har använts i samband med acceleratormasspektrometri inom det biomedicinska fältet, och möjliggjort extrema mätmöjligheter. Ett antal nya tvärvetenskapliga forskningsområden har därefter utvecklats, som kan ge unika analyser.

Känslighet

För farmakologi har vi demonstrerat detektion av ¹⁴C-markerade läkemedel i mänskligt blod på zeptomolnivå (1 zeptomol = 10‾²¹ mol).

Små prover

Konventionell kol-14-datering kräver milligram av kol. Vi kan rutinmässigt mäta på prover på endast några mikrogram.

Mikrodosering (kliniska tester i fas 0)

Nya läkemedelskandidater kan ges direkt till försökspersoner på ett tidigt stadium för att få fram viktiga farmakokinetiska data. Detta ger information om hur läkemedlet absorberas, fördelas, tas upp i ämnesomsättningen, och utsöndras.

Regenerativ medicin

I ett långsiktigt samarbete med Karolinska Institutet har vi utvecklat en metod för att studera specifika celltyper och få fram hastigheten för nybildning av neuroner i olika delar av den mänskliga hjärnan, vilket tidigare inte var möjligt.

Kriminalteknik

Datum för födelse och död kan bestämmas för prover som till exempel tänder från avlidna personer.