Miljöaspekter vid upphandling av IT

Utvecklingen i Sverige och internationellt går mot allt större miljöhänsynstagande genom en produkts hela livscykel, till exempel vad gäller tillverkningsprocesser, beståndsdelar i olika produkter, miljöpåverkan under användning samt i avfallsledet. Detta gäller speciellt vid inköp och upphandling av IT-utrustning och relaterade förbrukningsmaterial där den genomsnittliga användningstiden för många produkter endast uppgår till några månader/år.

Universitetet eftersträvar att minska sin miljöpåverkan och avser att öka inköp av miljöanpassade produkter där hänsyn tas till en produkts hela livscykel och samtidigt öka återtag och återbruk av IT-utrustning för att möjliggöra flera livscykler och säkerställa återvinning. Vid upphandling av IT- och relaterade produkter ställs miljökrav på anbudsgivarna. Vid kommande upphandlingar planeras särskild fokus på garantitider/servicetider för att möjliggöra för längre användning. Den som ska göra ett inköp rekommenderas att väga in miljömärkning och förväntad livslängd för alla relevanta produkter.

Läs mer om hur upphandling vid Uppsala universitet går till på upphandlingsguiden för miljövänliga inköp samt om de miljökrav som gäller vid inköp (avrop) enligt befintliga avtal.

Relevanta miljöfrågor för upphandling av IT-produkter

Nedan listade områden ska beaktas vid upphandling av IT-system, hårdvara, kringutrustning, förbrukningsmaterial eller andra IT-produkter. Kontakta gärna den centrala miljöfunktionen via e-post miljo@uu.se för råd och stöd i detta arbete.

• Miljöledningssystem: Anbudsgivaren ska arbeta systematiskt med att minska sin miljöpåverkan och styrka detta skriftligt.
  • Miljömärkta produkter: Anbudsgivaren ska alltid kunna erbjuda de miljömärkta/motsvarande produkter (vad gäller t.ex. tillverkning, energieffektivitet, livscykelhantering/återvinning, ljudnivå etc.) som respektive tillverkare marknadsför på den svenska marknaden.
  • Miljö och hälsofarliga ämnen: Anbudsgivaren ska ha rutiner för att kontrollera och hantera information kring miljö- och hälsofarliga ämnen i produkterna som offereras.
  • Hållbara leveranskedjor: Anbudsgivaren ska tillämpa villkoren enligt "Hållbara leveranskedjor" vilket innefattar mänskliga rättigheter, arbetares rättigheter, miljöskydd och antikorruption. Miljöskyddslagstiftning som gäller i landet där arbetet utförs ska efterlevas och om internationella bestämmelser föreskriver ett starkare skydd ska anbudsgivaren vidta skäliga åtgärder för att efterleva dem. Leverantören ska säkerställa att detsamma uppfylls av underleverantörer i alla led.
  • Livscykelhantering och garantitider/servicetider: En stor del av klimatavtrycket från It-produkter kommer från produktionsfasen. Det är därför eftersträvansvärt att produkter har lång förväntad livslängd för att kunna användas länge och gärna återbrukas i en andra och eventuell tredje livscykel. I kommande upphandlingar kommer därför särskild fokus läggas på garantitider/servicetider.