Implementeringen av den europeiska stadgan

Implementeringen av the European Charter and Code är ett kvalitetsarbete som sträcker sig över flera år.

Som ett stöd i implementeringen används en process som kallas för Human Resource Strategy for Researchers (HRS4R).

Implementering av den Europeiska stadgan genom HRS4R består av tre faser:

• Ansökan om och godkännande av kvalitetsstämpeln HR Excellence in research från Europeiska kommissionen.

• Genomförande av aktiviteter i den inledande handlingsplanen. Detta sker under 2 år efter att HR-utmärkelsen beviljades och åtföljs av en intern uppföljning som utvärderas av Europeiska kommissionen.
  • Genomförande av aktiviteter i reviderade handlingsplanen. Detta sker under de kommande 3 åren efter utvärderingen.

• Förnyelseprocessen för att behålla kvalitetsstämpeln inkluderar en förnyad ansökan och ett besök på Uppsala universitet från Europeiska Kommissionen. Detta sker fem år efter att den första HR-utmärkelsen delades ut.
  • Förnyelse, utan besök på lärosätet, sker efter ytterligare 3 år.

Uppsala universitet befinner sig i den tredje fasen och förnyad ansökan ska skickas in senast i juni 2024 följt av ett platsbesök ca 3 månader därefter.

Implementering i tre faser

Illustrationen visar implementeringens tre faser; en process som beskrivs med ord i texten ovan.

Bilden visar processen för inplementeringen