Anställningsberedningen

Informationen nedan är hämtad från arbetsordningen för vetenskapsområdet för teknik och naturvetenskap.

Uppgifter

Enligt universitetets anställningsordning (UFV 2019/1673) ska områdesnämnden för handläggning av ärenden rörande anställning som professor samt läraranställning för vilken doktorsexamen är ett krav inrätta en eller flera rekryteringsgrupper. Vetenskapsområdet har inrättat en anställningsberedning med uppgift att handlägga:

  • ärenden rörande anställning som professor samt läraranställning för vilken doktorsexamen är ett krav
  • ansökningar om befordran från biträdande universitetslektor till universitetslektor, befordran från universitetsadjunkt till universitetslektor samt befordran till professor
  • ansökningar om att anställas som universitetslektor istället för universitetsadjunkt samt att anställas som professor istället för universitetslektor.

Ordförande i beredningen adjungeras till områdesnämnden för de ärenden som rör läraranställning eller befordringsärenden. Delegationer i anställnings- och befordringsärenden framgår av Områdesnämndens delegationer.

Sammansättning

Presidium bestående av ordförande, förste vice ordförande (med särskilt ansvar för att lika villkor beaktas i de ärenden som handläggs), en andre vice ordförande (med särskilt ansvar för bedömning av pedagogisk skicklighet) samt en gruppsuppleant. Presidiet utses av arbetsutskottet på förslag från elektorsförsamlingen.

Två studentrepresentanter (varav lämpligen en doktorand), med varsin suppleant, ingår i anställnings-beredningen. Arbetsutskottet får utse en eller flera gruppsuppleanter, med närvaro- och yttranderätt, till presidiet.

Minst en ledamot i presidiet ska vara man och minst en ska vara kvinna. Andre vice ordförande bör vara excellent lärare, ämnesdidaktiker eller pedagogiskt skicklig lärare. Förste vice ordförande är ledamot i utskottet för lika villkor.

I varje enskilt ärende utses av arbetsutskottet två ämnesrepresentanter (varav en föredragande) som ledamöter på förslag från berörd sektionsdekan. Minst en ämnesrepresentant ska vara man och minst en ska vara kvinna om det inte finns särskilda skäl. Sektionsdekanen ska ange särskilda skäl skriftligen i beslutsunderlaget till områdesnämndens arbetsutskott.

Mandatperioden för ordförande är treårig fr.o.m. 2021-01-01. Mandatperioden för förste respektive andre vice ordförande är treårig fr.o.m. 2020-01-01. Mandatperioden för gruppsuppleant är treårig fr.o.m. 2026-01-01. Fyllnadsval av suppleant görs för perioden 2024-01-01–2025-12-31.

 

  • Anders Arweström Jansson, ordförande
  • Ingemar Kaj, förste vice ordförande med särskilt ansvar för likabehandlingsfrågor
  • Marika Edoff, andre vice ordförande med särskilt ansvar för bedömning av pedagogisk skicklighet
  • Filip Bodlund Trostén (studentrepresentant)
  • Vakant (doktorandrepresentant, suppleant)
  • Anna Enerud (studentrepresentant)
  • Vakant (studentrepresentant, suppleant)

Ordförande är utsedd för perioden 2020-07-01–2023-12-31, vice ordföranden och gruppsuppleanten är utsedda för perioden 2023-01-01–2025-12-31. Studenter utses för ett år i taget.

Kanslistöd för anställningsberedningen är rekrytering-teknat@uu.se

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin