Studies in Educational Policy and Educational Philosophy (STEP)

Foto: Mikael Wallerstedt


Forskningsgruppen STEP (Studies in Educational Policy and Educational Philosophy) etablerades år 2000. Gruppen studerar socialisation och bildning med särskilt fokus mot organisering, urval och legitimering av kunskap i utbildningsinstitutioner, från förskola till högre utbildning. Forskningen är förankrad i internationellt etablerade läroplans- och styrteoretiska perspektiv, och inkluderar institutionella, komparativa, historiska och spatiala analyser av olika utbildningsarenor och av samspelet mellan utbildningspraktik, -politik och -forskning.

STEP består av professorer, docenter, lektorer och doktorander, forskningsassistent, samt ett antal associerade medlemmar från olika lärosäten i Sverige och flera andra länder.

Kontakt

Henrik Román

Nätverk

STEP är engagerat i ett flertal internationella och nationella nätverk: The Nordic Curriculum Theory Network, The Nordic Network for Studies in Academic Development Activities, och Det utbildningshistoriska nätverket. STEP samarbetar med flera olika forskningsmiljöer som CLEG (Curriculum Studies, Leadership and Educational Governance, UiO), SPLP (Studies in Professional Development, Learning and Policy), POP (Pedagogik och Politik, GU), ECE (KTH School of Education and Communication in Engineering Science, KTH), SEP (Studies in Educational Policy, HiG), Utbildning och demokrati (OrU) och SITE (Läroplansteori och utbildningsreformer, LnU).

Forskningsmiljöns koppling till utbildning

Flera medlemmar undervisar i pedagogikämnet på grund- och avancerad nivå (master- och forskarutbildning), inom fristående kurser och på personalvetar- och beteendevetarprogrammen.

Flera av medlemmarna inom STEP undervisar också inom grundutbildningen på lärar- och förskollärarprogrammen, rektorsutbildningen samt för utbytesstudenter.

STEP medverkar också i universitetskurser för lärare och pedagogiska ledare.

Seminariet för Läroplansteori och reformhistoria

STEP:s gemensamma seminarier för Läroplansteori och reformhistoria genomförs i regel på måndag eftermiddag varannan vecka, i Blåsenhus.

Vid seminariet för Läroplansteori och reformhistoria presenteras och diskuteras aktuella texter, projekt och idéer, samt studier med teoretisk, analytisk och empirisk relevans för STEP:s kunskaps- och intresseområden. Vi bjuder även in gäster som presenterar sin egen forskning eller fungerar som externa läsare och kommentatorer.

Om du bedriver studier inom STEP:s kunskapsområden och är intresserad av att delta i seminariet kan du ta kontakt med Henrik Román.

Gruppmedlemmar

Forskningsledare: Henrik Román, Andreas Bergh, Daniel Pettersson
Gruppmedlemmar: Henrik Román, Andreas Bergh, Daniel Pettersson, Ricardo Fiallo Kaminski, Stina Hallsén, Gustaf Birck, Urban-Andreas Johansson, Marie Karlsson, Nils Kirsten, Johan Liljestrand, Gunnlaugur Magnusson, Jenni Nilsson

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin