Om institutionen för musikvetenskap

Institutionen för musikvetenskap vid Uppsala universitet är den äldsta musikvetenskapliga institutionen i Sverige. Musikforskaren Carl-Allan Moberg (1896-1978) tillträdde den första svenska professuren i musikvetenskap (ämnet hette då musikforskning) 1947. Idag finns ämnet musikvetenskap vid flera lärosäten i landet.

Institutionsstyrelsen

Styrelsens ledamöter är uppdelade på T/A-personal respektive lärare/forskare med en mandatperiod på tre år, samt studeranderepresentanter som sitter ett år. Representanter till korporationerna T/A-personal samt lärare/forskare väljs genom val som anordnas vid institutionen. För kategorin studeranderepresentanter sker val i särskild ordning.
Styrelsen ser ut så här för mandatperioden 2021-07-01 - 2024-06-30:

Prefekt & ordförande: Per-Henning Olsson

Lärare/forskare: Mattias Lundberg, Maria Schildt & Lars Berglund (ord.), Tobias Plebuch (suppl.)

T/A-personal: Elias Noreland (ord.), Elizabeth Carlyon (suppl.)

Studeranderepresentanter grundutbildningen: William Parkstam

Studeranderepresentanter forskarutbildningen: Erik Bergwall (ord.), Emma Sohlgren (suppl.)