Om institutionen för kirurgiska vetenskaper

Funktioner för ekonomi, personal och kursadministration finns på Akademiska sjukhuset, ingång 70, 1 trappa. Här finns även prefektens kontor samt läkarrum. Foto: Elin Eriksson

Institutionen för kirurgiska vetenskaper bildades 1998 genom sammanslagning av flera mindre institutioner. Efterhand har ytterligare förändringar skett. De senare är sammanslagningen med enheten för radiologi som skedde vid årsskiftet 2015 och delar av institutionen för neurovetenskap som skedde 2022.

Olika ämnesområden bildar forskargrupper inom institutionen. Forskargrupperna är av varierande storlek och geografiskt utspridda, flertalet inom Akademiska sjukhuset men några grupper är helt eller delvis lokaliserade utanför sjukhusområdet. Funktioner för ekonomi, personal och kursadministration finns vid ingång 70, 1 trappa, på Akademiska sjukhuset.

Institutionen har ca 160 anställda. Många har arbetsuppgifter vid såväl institutionen (universitetet) som vid Akademiska sjukhuset. Det gäller exempevis professorer och lektorer som är anställda vid universitetet men fullgör ungefär en tredjedel av arbetstiden kliniskt på sjukhuset.

Dessutom har institutionen ca 700 affilierade forskare, dvs forskare som är knutna till institutionen, men utan att vara anställda på institutionen.

Drygt 220 doktorander är registrerade vid institutionen. Majoriteten av doktoranderna är läkare eller sjuksköterskor med anställning vid Akademiska sjukhuset. De har således ingen traditionell doktorandanställning. Läkare och annan vårdpersonal (utan universitetsanställning), anlitas ofta för undervisning på kurser och program.