Om institutionen för elektroteknik

Elektrifiering och digitalisering är bland de största områdena för omställningen mot framtidens hållbara samhällen. Vid Institutionen för elektroteknik bedriver vi framgångsrik forskning och utbildning inom dessa områden och bidrar till viktiga tekniska energi-, hälso- och sociala utvecklingar: främst inom förnybara energikällor, elfordon, industriell IoT, 5G/6G-kommunikation och trådlösa sensornätverk, smarta elektroniska sensorer och medicinska system.

Institutionen för elektroteknik grundades 2020 och består av fyra avdelningar: Elektricitetslära, Fasta tillståndets elektronik, Nätverksbaserade inbyggda system och Signaler och system. Vi är en internationell och mångsidig arbetsplats med cirka 160 anställda vid Ångströmslaboratoriet.

Gruppbild på anställda vid Institutionen för elektroteknik

Institutionen för elektroteknik. Foto: Malin Göteman

LinkedIn logo

Vill du veta mer om oss?

Följ vår LinkedIn och få uppdateringar och nyheter om vad som händer på institutionen.

Vår LinkedIn-sida