Hos oss på Campus Gotland i Visby

Vi finns på två campus, i Uppsala och i Visby. Här får du veta mer om vårt campus i Visby

Äldre hus i bakgrunden, en damm i en park, studenter och en mås

För dig som är intresserad av arkeologi är Gotland en fantastisk plats att plugga på. Campus Gotland är belägen centralt vid havet i Visby. Utanför den välbevarade medeltida staden, som är klassad som ett världsarv av FN-organet UNESCO, börjar hela det storslagna och fornlämningsrika gotländska kulturlandskapet med lämningar från alla tidsåldrar. Gotland har nästan dubbelt så många fornlämningar i förhållande till sin yta än något annat län, bl. a. omfattande grav- och boplatslämningar, stora bronsåldersrösen, unika stenhusgrunder från järnåldern, över 90 medeltida kyrkor och 200 medeltida stenhus. Inte att förglömma de många silverskatterna från vikingatiden, som är världskända. Unika bevaringsförhållanden gör att även ben och skelett bevaras väl, så man även kan studera människor och djur från förhistorien och miljön de levde i.

Allt detta har gjort att Gotlands forn- och medeltid har varit som en magnet och dragit till sig en rad stora arkeologer som bott och verkat på ön. Däribland många Uppsala-professorer och Sveriges första kvinnliga professor i arkeologi, Greta Arwidsson. Gotland är en av de arkeologiskt mest beforskade platserna i Norden.

I denna legendariska arkeologimiljö har också du chans att läsa arkeologi. I en familjär och intim miljö på ett mindre campus har du nära till de många lärare och forskare, som undervisar och handleder dig. Där kan du läsa vårt kandidatprogram i arkeologi och antik historia med inriktningar mot arkeologi eller osteologi (studiet av ben), och även fortsätta ytterligare ett eller två år till en masterexamen. Vi erbjuder även kortare kurspaket, och de flesta somrar extra fältkurser med utgrävningar. Till skillnad från många andra studieorter brukar det inte vara några problem att få boende under terminerna.

Många undrar vad man gör på Gotland på vintern. Har man varit här en vinter vet man att här finns ingen brist på sysselsättning. De olika studentföreningarna, som kåren Rindi och arkeologiföreningen Gotark ordnar många aktiviteter för studenter som t.ex. pubkvällar, sittningar (middagar), kultur- och idrottaktiviter. Utöver det finns ett rikt kultur- och idrottsliv öppet för alla på ön. Trots sin relativa litenhet, ca 25 000 invånare, har Visby ett utbud av affärer och nöjesliv likvärdigt med en betydligt större stad på fastlandet. Med ca trettio åretruntöppna pizzerior, restauranger, klubbar och pubar, ges möjlighet till variation i nöjeslivet. Många av de som börjat studera i Visby vill ogärna här ifrån, men vill man trots det lämna ön för en kortare eller längre tid, är det bra kommunikationer till fastlandet. Det är många flygavgångar per dag till Stockholm/Uppsala och dagliga färjeförbindelser till Nynäshamn och Oskarshamn

Här kan du läsa mer om att studera på Campus Gotland

Kom och läs hos oss!