Hugo Valentin-föreläsningen 2014: Professor Dan Michman

Beyond “Good and Bad”: A Corrective Analysis of the Phenomenon of the Jewish Councils during the Nazi Era
Den tolfte Hugo Valentin-föreläsningen hölls av professor Dan Michman, Bar-Ilan University och Yad Vashem, Jerusalem, torsdagen den 6 mars 2014.

Den tolfte årliga Hugo Valentin-föreläsningen kommer att hållas av professor Dan Michman, professor i modern judisk historia vid Bar-Ilan University, Israel. En av Israels mest framstående förintelsehistoriker, Michman innehar ordförandeskapet för Bar-Ilans Finkler Institute of Holocaust Research, och är också direktör och John Najmann ordförande för Yad Vashems internationella institut för förintelseforskning, Jerusalem.

Professor Michman har publicerat mycket om ett brett spektrum av ämnen inom både Förintelsens historia och minne. Hans senaste monografi är The Emergence of Jewish Ghettos during the Holocaust (Cambridge University Press 2011), en studie som argumenterar för en betydande omtolkning av långvariga förståelser av de judiska gettons roll och rationalitet – bildad i det naziockuperade Östeuropa .

I sin föreläsning kommer Michman att diskutera ett ämne som är intimt kopplat till getton: de ökända judiska råden (Judenräte) som var de påtvingade styrande organen i judiska getton och samhällen. Dessa grupper utgjorde en av de mest kontroversiella aspekterna av den nazistiska ockupationspolitiken och har sedan dess varit föremål för intensiv och ofta känslomässig debatt. Föreläsningen fokuserar på inrättandet och genomförandet av råden och hur de utvecklades i olika samhällen i Europa och till och med Nordafrika, och diskuterar i vems intresse råden och viktiga delar av dem genomfördes.

Årets Hugo Valentin-föreläsning äger rum i Auditorium Minus, Museum Gustavianum (Akademigatan 3, Uppsala) kl 17:00, torsdagen den 6 mars.

Kvällen inleds av vice rektor Anders Malmberg och docent Paul A. Levine, som presenterar kvällens talare.

Föreläsningen hålls med stöd från rektors kansli och Wenner-Grens stiftelser.

Bortom "bra och dåliga":

En korrigerande analys av fenomenet med de judiska råden under nazisttiden.