Arbetsgrupp 5: Kärnvapennedrustning i politiskt beslutsfattande och folkrätt

Ledare: Dr Sibylle Bauer och Dr Wilfred Wan

Arbetsgrupp 5 behandlar frågor som rör kärnvapennedrustning inom politiskt beslutsfattande och folkrätt. Gruppen, som består av internationella experter på området, kommer att utbyta kunskap om den strategiska utvecklingen och utforska vägar framåt för att bidra till att stärka multilateral rustningskontroll och nedrustning.

Forskningen, som anknyter till SIPRI:s arbete, avser att fylla luckor inom de områden som identifieras av gruppmedlemmarna, samt utforska ämnen som framtida vapenkontroll, utvecklingen i yttre rymden och regionala säkerhetsutmaningar.

Gruppen kommer också att genomföra aktiviteter som syftar till att öka medvetenheten om kärnkraftsfrågor och underlätta karriärinträde för nästa generations nedrustningsexperter. Detta kommer även att ske inom ramen för SIPRI:s uppdrag som samordnare för EU:s konsortium för icke-spridning och nedrustning.

Arbetsgruppens ledare:

Sibylle Bauer

Dr Sibylle Bauer

Dr Sibylle Bauer är chef för forskningsfältet Rustning och nedrustning vid Stockholms internationella fredsforskningsinstitut (SIPRI) med ansvar för SIPRI:s arbete om rustningskontroll, nedrustning och icke-spridning; kontroll av produkter med dubbla användningsområden och vapenhandel; framväxande teknologi; samt vapenproduktion, vapenöverföringar och militära utgifter. Hon är även ordförande för EU:s konsortium för icke-spridning och nedrustning (EUNPDC).

Innan Dr Sibylle Bauer började på SIPRI år 2003 var hon forskare vid institutionen för europeiska studier vid Université Libre de Bruxelles i Bryssel. Hon har en doktorsexamen från Université Libre de Bruxelles och Freie Universität Berlin.

Wilfred Wan

Dr Wilfred Wan

Dr Wilfred Wan är chef för SIPRI:s massförstörelsevapenprogram. Hans senaste forskning fokuserar på riskreduktion i förhållande till kärnvapen, verifiering av kärnvapennedrustning samt andra frågor kopplade till rustningskontroll och nedrustning. Han har skrivit boken Regional Pathways to Nuclear Nonproliferation (University of Georgia Press, 2018).

Dr Wilfred Wan arbetade tidigare för FN:s institut för nedrustningsforskning (UNIDIR) i Genève. Han har en doktorsexamen i statsvetenskap från University of California, Irvine.

Publikationer från arbetsgrupp 5

Ett urval av arbetsgruppens publikationer och artiklar listas nedan, i kronologisk ordning.

2023

• Wilfred Wan, Vladislav Chernavskikh (Red.) (2023) Expanding Perspectives on Nuclear Disarmament Pdf, 2 MB.

“This compendium of working papers features contributions by the members of the Alva Myrdal Centre (AMC) Working Group 5 on Nuclear Disarmament in Policy and International Law, and by students and early-career professionals selected following an open call for abstracts. The first part of the collection—from the Working Group members—features scene-setting pieces which reconsider the notion of ‘nuclear disarmament’ and relevant concepts in the contemporary strategic context. The second part of the collection—from the selected students and early-career scholars—feature original research on an array of topics. These have been sorted into four broad thematic areas: 1) the role of nuclear-armed states in the disarmament space, 2) key processes and mechanisms that can help facilitate disarmament progress, 3) potential impacts of technological advancements, and 4) frameworks and perspectives that can help recast disarmament concepts. Together, the compendium represents an effort to expand the current understanding of the topic, with view to reinvigorating efforts towards a world free of nuclear weapons.”