Mimmi Björklund arbetar som förskollärare

Porträttfoto på Mimmi Björklund

Hej Mimmi! Du har ju nu jobbat som förskollärare sedan början av det här året, så berätta, hur kändes det att börja jobba på riktigt?

Självklart var det nervöst och väldigt mycket nytt men också spännande. Man har ju haft praktik innan men det blir ändå en annan sak när man nu ska möta både kollegor, barn och vårdnadshavare på riktigt så att säga. Efter första veckan var man ganska slut bara av alla nya intryck. Mitt tips till andra nyutexaminerade som börjar jobba är att ha inte för höga krav på sig själva. Du kommer att hinna med. Det är mycket som blir nytt men det kommer att bli bra i slutändan.

Som nyutexaminerad har man också rätt att få en mentor under sitt första år och det är jättebra att utnyttja. Jag fick till exempel sitta med min mentor på hennes utvecklingssamtal med vårdnadshavare innan jag hade mina egna. Vi har läst och diskuterat om sånt under utbildningen och under en praktik men det är ändå bra att se hur någon erfaren lägger upp sådana samtal. Man ska också komma ihåg att man har kollegor som man alltid kan diskutera med och fråga om råd.

Vad hade du för bild av förskolläraryrket när du valde att bli det och hur stämde det med verkligheten?

Den stämde rätt bra tycker jag. Jag hade jobbat på förskola innan så jag hade i alla fall lite koll på vad yrket innebar. Men, så här i efterhand, inser man ju att det är så mycket mer än vad jag hade sett. Många andra perspektiv och ansvar som man inte var medveten om innan man själv började plugga och jobba.

Vad är det roligaste med att jobba som förskollärare?

Det roligaste är att man får skratta varje dag. Det är verkligen så roligt att arbeta med barn och man får så mycket kärlek varje dag på jobbet. När man som jag arbetar med de allra yngsta ser man också nya saker i deras utveckling varje dag vilket är helt fantastiskt.

Hur ser en typisk arbetsdag ut?

Vi har ju ganska varierade arbetstider och en arbetsdag kan vara att man tex. jobbar 7-15.30 eller 8.30-17. Jag har 3.5 planeringstimmar inräknat i arbetstiden varje vecka som jag använder för att förbereda vad vi ska göra med barnen. En del av planeringstiden går också åt till att skriva lärloggar där jag gör noteringar om våra barn och deras utveckling. Här skriver jag också veckans eller månadens blogginlägg där vi berättar vad vi gjort. De kan sen föräldrarna ta del av så de kan följa vad vi gör.

På den avdelning där jag jobbar nu har vi 14 barn i åldrarna 1-3 år och många har nog bilden av att jag och mina två kollegor i arbetslaget bara är där och leker med barnen, och det är klart att leken är en viktig del i undervisningen och barnens utveckling. Sen är det ju väldigt mycket kontakt och samtal med föräldrar också.

Har du någon nytta av det som kanske kunde upplevas som lite mer teoretisk delar i utbildningen?

Som förskollärare är jag ansvarig för pedagogiken och arbetet och då är det bra att kunna luta sig mot en vetenskaplig grund och kunna argumentera med mina kollegor varför vi ska göra på ett visst sätt. Sen är det förstås så att mina kollegor också bidrar med idéer på vad vi ska göra och där kan ju jag koppla det mot den mer teoretiska grunden om det behövs. Även om jag är arbetsledare så ska man ta vara på de kompetenser och erfarenheter som finns i arbetslaget och jobbet handlar ju väldigt mycket om samarbete och vi är verkligen ett lag som arbetar tillsammans.

Vad är det jobbigaste/svåraste med yrket?

Det som jag fortfarande tycker är svårt är att planera min egen planering så att säga. Det kan vara svårt att ens veta var man ska börja ibland när man inte riktigt har rutiner för hur man lägger upp sin egen planering än. Tiden räcker inte riktigt till känns det som. Det är nog den stora skillnaden mellan hur det är att jobba och hur det är under studierna. När man skriver en planering för en aktivitet under studierna har man ju jättemycket tid och nu ska man plötsligt hinna med allt på väldigt kort tid.

Vad finns det för möjligheter att gå vidare och utvecklas i din karriär?

Vi har väldigt bra möjligheter att utvecklas i jobbet. Känner man till exempel att man vill ha lite bredare kompetens inom normer och genusvetenskap kan arbetsgivaren ofta fixa det. De brukar uppmuntra till kompetensutveckling så de brukar inte säga nej om man önskar det. Jag själv har funderat på att gå vidare och bli specialpedagog men jag kan även tänka mig att fortsätta med en forskarutbildning i framtiden. Men, just nu vill jag hinna landa i min roll som förskolelärare innan jag funderar på åt vilket håll jag vill gå.

Är det något du skulle vilja göra annorlunda om du gjorde om utbildningen?

Jag skulle nog vilja ha mer kunskap om hur man leder kollegor, till exempel hanterar konflikter och svåra samtal. Jag ska ju ändå vara arbetsledare och kunna både leda och delegera. Det skulle jag nog lägga lite mer fokus på om jag gick om utbildningen. Det är ju nåt som är extra svårt när man är nyutexaminerad och dessutom ung.

Är det något mer du skulle vilja säga till den som funderar på att börja plugga till lärare eller till den som ska söka sitt första jobb?

Den som är nyutexaminerad och ska söka jobb tycker jag ska ha lite is i magen och inte ta första bästa. Känn efter om det känns rätt innan du tackar ja för det finns jobb. Jag har kompisar som bytt efter ganska kort tid eftersom de inte trivts och det är ingen bra första erfarenhet av yrket..

Den som fortfarande är student kan också prova att jobba i Uppsala kommuns vikarieförmedling under ett tag om man har tid. Då får man möjlighet att prova på olika arbetsplatser och pedagogiker.