Kandidatprogram i pedagogik med inriktning mot barn och unga
Utbildningsplan, UPE1K
- Kod
- UPE1K
- Fastställd av
- Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 1 juni 2023
- Diarienummer
- UTBVET 2023/170
- Ansvarig fakultet
- Fakulteten för utbildningsvetenskaper
- Ansvarig institution
- Fakulteten för utbildningsvetenskaper
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Syfte
Kandidatprogrammet i pedagogik med inriktning mot barn och unga syftar till att erbjuda en utbildning som ger studenterna vetenskapligt grundade kunskaper om:
- pedagogiska processer som lärande, socialisation och fostran inklusive kunskaper om styrning, ledarskap och kommunikation
- barn och ungdomar och deras villkor i samhället, inklusive de miljöer och institutioner som bidrar till att påverka barns och ungas lärande, socialisation och uppväxtförhållanden
- rättssystemet, centrala rättsprinciper och de regelverk som påverkar handlingsutrymmet i verksamheter som rör barn och ungdomar
- utrednings- och förändringsarbete
- vetenskapligt arbete inklusive etiska principer samt metoder för datainsamling och analys.
Mål
Efter avslutat program ska studenten ha:
- kunskaper om och förståelse för huvudområdena pedagogik och barn- och ungdomsvetenskap, inbegripet vetenskapliga, teoretiska och metodmässiga grunder
- fördjupande kunskaper inom huvudområdet pedagogik, alternativt barn- och ungdomsvetenskap samt visa en fördjupad orientering om aktuella forskningsfrågor inom något av dessa ämnen
- god kunskap om rättssystemets uppbyggnad, rättskällor och juridisk metod
- förmåga att använda rättskällor för att lösa juridiska problem i barn- och ungdomsrelaterade verksamheter
- förmåga att använda tillämpliga metoder i vetenskapligt arbete
- förmåga att söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information i en problemställning samt att kritiskt diskutera företeelser, frågeställningar och situationer som berör pedagogiskt arbete och arbete med och/eller för barn och unga i samhället
- förmåga att självständigt identifiera, formulera och lösa problem samt att genomföra uppgifter inom givna tidsramar
- förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem och lösningar i programmets huvudämnen i dialog med olika grupper
- sådan färdighet som fordras för att självständigt arbeta med frågor i verksamheter som direkt eller indirekt berör frågor om barn och unga
- förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter
- insikt om kunskapens roll i samhället och om människors ansvar för hur den används, samt
- förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att utveckla sin kompetens.
Programmets uppläggning
Programmet omfattar tre års studier. De två första åren utgörs av kurserna Pedagogik A och B, samt Barn- och ungdomsvetenskap A och B. Programmets tredje år inleds med en kurs i juridik om 15 hp med en barnrättslig, utbildningsrättslig och förvaltningsrättslig inriktning samt en kurs om 15 hp med en inriktning mot utrednings och förändringsarbete. Den senare kan genomföras som ett projektarbete i en verksamhet och ges på distans för att underlätta nationell eller global förläggning. Beroende på studentens val av huvudområde består den sista och avslutande terminen antingen av kursen Pedagogik C eller Barn- och ungdomsvetenskap C. Kursen avslutas med ett självständigt arbete inom huvudområdet.
Examen
Programmet leder till en filosofie kandidatexamen (Bachelor of Arts) om 180 högskolepoäng med fördjupade studier om 90 högskolepoäng inom något av huvudområdena barn- och ungdomsvetenskap eller pedagogik, varav 15 hp självständigt arbete (examensarbete) inom huvudområdet samt med 30 högskolepoäng inom ett biområde.
Övriga föreskrifter
Studerande som avser att göra studieuppehåll ska anmäla detta i god tid. Studieuppehåll begärs för en eller två terminer i taget och sökande med särskilda skäl (sociala, medicinska eller övriga) garanteras rätt att återkomma till utbildningen efter uppehållet. Detsamma gäller för studerande som under studietiden söker studieuppehåll för att komplettera sina gymnasiala förkunskaper.