Magisterprogram i transformativ speldesign

60 hp

Utbildningsplan, HTS2N

Kod
HTS2N
Fastställd av
Historisk-filosofiska fakultetsnämnden, 30 maj 2023
Diarienummer
HISTFILFAK 2023/31
Ansvarig fakultet
Historisk-filosofiska fakulteten
Ansvarig institution
Institutionen för speldesign

Behörighetskrav

Kandidatexamen.

Dessutom krävs kunskaper i engelska motsvarande Engelska 6. (Med en svensk kandidatexamen uppfylls kravet på engelska.)

Syfte

Syftet med Magisterprogramm i transformativ speldesign är att ge studenten nödvändiga kunskaper och färdigheter för att kunna använda analoga rollspel som verktyg för personlig och social förändring. Det inkluderar design, spelande, implementering, analys, feedback och skrivande för akademiska och 

professionella mottagare. Programmet är avsett för studenter som är intresserade av att facilitera rollspel med transformerande mål i sociala, pedagogiska eller terapeutiska sammanhang. 

Mål

För magisterexamen ska studenten: 

Kunskap och förståelse 

  • visa kunskap och förståelse för tvärvetenskapliga teorier och koncept relaterade till transformativ speldesign, inklusive en översikt av rollspels-studier, fördjupad kunskap inom specifika delar som t.ex. förändringsprocesser, och insikt i relevant forskning och i analogt rollspelande i praktiken. 
  • visa fördjupad kunskap i vetenskapliga metoder som tillämpas inom studiet av rollspelsdesign och dess genomförande, t.ex. forskning genom design, psykometriska enkäter och etnografiska deltagarobservationer. 

Färdigheter och förmågor 

  • visa förmåga att integrera kunskap inom transformativ speldesign; och att analysera, utvärdera och hantera forskningsfrågor som rör komplexa fenomen och situationer, även med begränsad informationsmängd. 
  • visa förmåga att självständigt identifiera och formulera frågeställningar samt att planera och med relevanta metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar, inkluderat speldesign, speltestning, genomförande av spel, insamling av feedback och analys. 
  • visa förmåga att muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser - samt de kunskaper och argument som dessa baseras på, i dialog med olika grupper och sammanhang.  
  • uppvisa sådana färdigheter som krävs för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete inom design och genomförande av analoga rollspel. 

Värderingsförmåga och förhållningssätt 

  • visa förmåga att inom huvudområdet speldesign, utvärdera och göra bedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter, och dessutom visa medvetenhet om dessa aspekter inom transformativ spelforskning och utvecklingsarbete. 
  • visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används. 
  • visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling. 

Programmets uppläggning

Programmet omfattar två års studier på halvfart. Samtliga kurser är obligatoriska. Första årets kurser behandlar relevanta teorier, metoder och vetenskapligt skrivande, samt fungerar som förberedelse inför examensarbetet. Programmet inleds med en introduktion om design och forskning inom analoga transformativa rollspel. De följande kurserna bygger vidare på introduktionsmaterialet med ökad komplexitet och fokus på design, genomförande, spelande och communitybyggande, med en tonvikt på social rättvisa. År två breddas utbildningen genom kursen Deep Games som tar upp symbolism och ritualer och en kurs i avancerade forskningsmetoder. Andra året avslutas med ett examensarbete (15 hp). 

Se Studieplanen för mer detaljerad information om de kurser som ingår i programmet.

Undervisning

Magisterprogrammet ges på engelska. Typerna av undervisning och examinationsformer varierar från kurs till kurs beroende på kursens innehåll och upplägg. Undervisningen består normalt av föreläsningar, seminarier och workshops med muntliga och skriftliga uppgifter som görs individuellt eller i grupp. Studenter visar sina kunskaper och färdigheter genom olika examinationsformer: muntliga presentationer vid seminarier, skriftliga inlämningar och rapporter. 

Studenter förväntas ta ett ökande ansvar för sitt lärande allt eftersom programmet fortskrider. Examensarbetet ska spegla studentens förmåga att tänka kritiskt och att självständigt och på ett kreativt sätt formulera och lösa ett problem utifrån de kunskaper och färdigheter som kurserna i programmet ger.

Examen

Programmet leder till en magisterexamen med speldesign som huvudområde.

För magisterexamen ska studenten inom ramen för kursfordringarna ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 15 högskolepoäng inom huvudområdet speldesign. 

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin