Pedagogik B

30 hp

Kursplan, Grundnivå, 2PE171

Kod
2PE171
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Pedagogik G1F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 2 december 2021
Ansvarig institution
Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

Allmänt

Kursen är en fortsättningskurs på grundnivå och utgör högskolepoängen 31-60 i pedagogik. Kursen kan ingå i det beteendevetenskapliga kandidatprogrammet.

Delkurs 3 och 4 samläses med Pedagogik med inriktning mot vuxna och arbetsliv B. Kursplanen gäller fr.o.m. VT2019.

Behörighetskrav

Minst 22,5 hp från Pedagogik A

Innehåll

Kursen består av fyra delar om vardera 7,5 högskolepoäng:

  • Det livslånga lärandet: Teorier om lärande och inlärning, 7,5 hp
  • Stabilitet och förändring: Styrning och organisering av utbildning, 7,5 hp
  • Att tala och samtala: Kommunikation och professionella samtal, 7,5 hp
  • Projektarbete, 7,5 hp

Det livslånga lärandet: Teorier om lärande och inlärning 7.5 hp

Lär sig människor alltid av sina erfarenheter? Vad menas med att lärandet är livslångt? Lärande är en grundläggande mänsklig aktivitet. Det finns dock en flora av teorier om hur denna mänskliga aktivitet ska förstås och förklaras. I denna delkurs får studenter stifta bekantskap med de teorier om lärande och inlärning som är centrala för modern forskning i ämnet. Teorierna behandlar lärandeprocesser i institutioner som skolan och familjen såväl som organisationen och arbetsplatsen.

Mål

  • redogöra för några centrala teoretiska perspektiv på lärande och inlärning samt kunna placera dessa i sina vetenskapsteoretiska sammanhang
  • diskutera och jämföra centrala teorier om lärande och inlärning i olika institutionella sammanhang
  • analysera hur olika praktiker kan förstås utifrån centrala teorier om lärande och inlärning

Innehåll

  • Centrala teorier om lärande och inlärning samt dess vetenskapsteoretiska grunder
  • Centrala teorier om lärande och inlärning i olika institutionella sammanhang
  • Övningar i att tolka praktiska exempel utifrån de olika teorierna

Undervisning

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och workshops.

Examination

Kursen examineras muntligt och skriftligt, exempelvis genom skriftlig salstentamen, skriftlig hemtentamen, skriftliga och muntliga presentationer.

Stabilitet och förändring: Styrning och organisering av utbildning 7,5 hp

Vad räknas som kunskap? Hur förväntas olika former av utbildning bidra till kunskapsutveckling för individer och samhälle? Hur styrs och organiseras utbildning och hur mäter vi dess utfall? I denna delkurs identifieras olika principer och instrument för styrning av utbildning. Vidare behandlas frågan om hur traditioner upprätthålls och omformas inom och genom utbildningsinstitutioner.

Mål

Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:

  • redogöra för några centrala begrepp och perspektiv inom läroplansteori
  • beskriva, analysera och kritiskt reflektera kring olika principer och instrument för styrning av utbildning.
  • uppvisa en förståelse av utbildningsinstitutioners producerande och reproducerande samhällsfunktion.

Innehåll

  • Läroplansteori
  • Utbildningsinstitutioners framväxt och utveckling
  • Kontroll och utvärdering som exempel på instrument för styrning av utbildning

Undervisning

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och workshops.

Examination

Kursen examineras muntligt och skriftligt, exempelvis genom skriftlig salstentamen, skriftlig hemtentamen, skriftliga och muntliga presentationer.

Att tala och samtala: Kommunikation och professionella samtal 7.5 hp

Hur kommunicerar vi i olika sammanhang? Vad utgör ett professionellt samtal? På vilka sätt intar vi olika roller när vi samtalar? I denna delkurs ges en orientering i grundläggande kunskaper om metoder och förhållningssätt i relation till samtal med särskilt fokus på sociala processer och maktrelationer. Delkursen innehåller också praktiska moment som syftar till att ge studenter möjlighet att träna kommunikativa färdigheter samt till att ge verktyg för att analysera egna övningssamtal utifrån teoretiska perspektiv.

Mål

Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:

  • redogöra för och kritiskt reflektera över olika teoretiska begrepp och perspektiv på kommunikation och interaktion
  • uppvisa en grundläggande förmåga att planera och genomföra professionella samtal
  • genomföra analyser av samtal

Innehåll

  • Begrepp och perspektiv inom kommunikations- och interaktionsforskning
  • Samtal som förändrings- och utvecklingsinstrument
  • Samtalsövningar
  • Analys av genomförda samtal

Undervisning

Undervisningen består av föreläsningar, grupparbeten, praktiska övningar och seminarier.

Examination

Kursen examineras muntligt och skriftligt, exempelvis genom skriftlig salstentamen, skriftlig hemtentamen, skriftliga och muntliga presentationer.

Projektarbete 7.5 hp

Denna delkurs syftar till att studenten skall kunna formulera ett pedagogiskt problem och genomföra en undersökning som redovisas i skriftlig form. Undersökningen genomförs i mindre grupper som ett projektarbete.

Mål

Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:

  • självständigt initiera, planera, genomföra och avrapportera en vetenskaplig undersökning inom pedagogik som kunskapsområde
  • systematiskt söka och värdera forskning inom valt problemområde
  • motivera val av teori och metod
  • analysera empiri med hjälp av teori
  • på ett kritiskt och reflekterande sätt diskutera eget och andras vetenskapliga arbete

Innehåll

  • den vetenskapliga uppsatsens innehåll och form
  • insamling av material
  • analys av insamlat material
  • forskningsöversikt
  • vetenskapligt skrivande och referenshantering
  • god forskningssed

Undervisning

Undervisningen består av föreläsningar, handledning och examinerande slutseminarium.

Examination

Delkursen examineras genom skriftligt prov samt muntliga och/eller skriftliga redovisningar.

Examination

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin