Pedagogik C

30 hp

Kursplan, Grundnivå, 2PE172

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
2PE172
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Pedagogik G2E
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 8 december 2020
Ansvarig institution
Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

Allmänt

Kursen är en fortsättningskurs på grundnivå och utgör högskolepoängen 61-90 i pedagogik.

Behörighetskrav

Pedagogik A och minst 22,5 hp från Pedagogik B

Innehåll

Kursen består av tre delar: Fördjupningskurs inom pedagogik 7,5 hp, Vetenskapligt arbete 7,5 hp och Examensarbete 15 hp.

Huvudsakligt innehåll:

  • ämnesfördjupning inom kunskapsområdet pedagogik
  • undersökningsplanering, teoretiska perspektiv, etiska principer samt datainsamlings- och analysmetoder i ett vetenskapligt arbete inom kunskapsområdet pedagogik
  • analys och rapportering i ett vetenskapligt arbete inom kunskapsområdet pedagogik

Delkurs 1: Fördjupningskurs inom pedagogik 7,5 hp

Studenterna väljer ett fördjupningsområde.

Mål:

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  • söka vetenskaplig litteratur och sammanställa en litteraturöversikt inom ett givet fördjupningsområde inom kunskapsområdet pedagogik
  • redogöra för och diskutera vetenskapliga rön inom ett givet fördjupningsområde inom kunskapsområdet pedagogik
  • formulera undersökningsfrågor utifrån en litteraturöversikt

Delkurs 2: Vetenskapligt arbete 7,5 hp

I kursen presenteras olika teoretiska perspektiv, metoder för datainsamling, analys i vetenskapligt arbete och tillämpningsuppgifter.

Mål:

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  • beskriva och jämföra olika teoretiska perspektiv i vetenskapligt arbete
  • beskriva och kritiskt granska olika metodiska vägval i forskningsprocessen
  • tillämpa och diskutera metoder för datainsamling och analys
  • förstå betydelsen av forskningsetiska överväganden i vetenskapligt arbete

Delkurs 3: Examensarbete 15 hp

Mål:

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  • självständigt initiera, planera och genomföra ett vetenskapligt arbete med ett kritiskt reflekterande förhållningssätt inom kunskapsområdet pedagogik
  • självständigt och på ett vetenskapligt och kritiskt reflekterande sätt diskutera andras vetenskapliga arbete inom kunskapsområdet pedagogik

Undervisning

Föreläsningar, seminarier, laborationer och handledning.

Examination

Examination sker genom skriftliga prov, muntliga och skriftliga redovisningar samt opposition och aktivt deltagande i examinationsseminarierna.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

Övriga föreskrifter

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med Pedagogik med inriktning mot vuxna och arbetsliv, fortsättningskurs C.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin