Pedagogik C

30 hp

Kursplan, Grundnivå, 2PE172

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
2PE172
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Pedagogik G2E
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 4 juni 2015
Ansvarig institution
Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

Allmänt

Kursen är en fortsättningskurs på grundnivå och utgör högskolepoängen 61-90 i pedagogik.

Behörighetskrav

Pedagogik A 30, hp, och 22,5 hp från Pedagogik B

Mål

Delkurs 1

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  • beskriva och värdera forskningsstrategier, deras grundantagande, användningsområde och datainsamlingstekniker inom ämnet pedagogik
  • redogöra för etiska principer för forskning inom ämnet pedagogik
  • redogöra för och diskutera teoriers roll i forskningsprocessen inom ämnet pedagogik
  • beskriva och kritiskt granska olika metodiska vägval i forskningsprocessen inom ämnet pedagogik

Delkurs 2

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  • beskriva och värdera olika kvalitativa och kvantitativa analysmetoder inom pedagogisk forskning
  • motivera på ett vetenskapligt och kritiskt reflekterande sätt valet av analysmetod utifrån en given problemställning inom ämnet pedagogik

Delkurs 3

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  • självständigt initiera, planera och genomföra ett vetenskapligt arbete med ett kritiskt reflekterande förhållningssätt inom ämnet pedagogik
  • självständigt och på ett vetenskapligt och kritiskt reflekterande sätt diskutera andras vetenskapliga arbete inom ämnet pedagogik

Innehåll

Kursen består av tre delar: Metod C1, 7,5 hp, Metod C2, 7,5 hp och Examensarbete, 15 hp.

Huvudsakligt innehåll:

  • ämnes- och metodfördjupning i relation till ett vetenskapligt arbete inom ämnet pedagogik
  • undersökningsplanering, datainsamlings- och analysmetoder i ett vetenskapligt arbete inom ämnet pedagogik
  • analys och rapportering i ett vetenskapligt arbete inom ämnet pedagogik

Undervisning

Lektioner, seminarier, laborationer och handledning.

Examination

Examination sker genom skriftliga prov, muntliga och skriftliga redovisningar samt opposition och aktivt deltagande i examinationsseminarierna.

Övriga föreskrifter

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med Pedagogik med inriktning mot vuxna och arbetsliv, fortsättningskurs C.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin