Pedagogik C

30 hp

Kursplan, Grundnivå, 2PE172

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
2PE172
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Pedagogik G2E
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden, 24 januari 2007
Ansvarig institution
Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

Allmänt

Kursen är en fortsättningskurs på grundnivå och utgör högskolepoängen 61-90 i pedagogik.

Behörighetskrav

För att bli antagen krävs minst 80 p/120 hp varav Pedagogik 40 p/60 hp (B-nivå) eller motsvarande.

Mål

Efter genomgången kurs förväntas studenten kunna

  • värdera och förhålla sig kritisk till forskning som är relevant för det pedagogiska området
  • under handledning urskilja, precisera och motivera ett pedagogiskt problem med hänsyn till relevanta vetenskapliga-, samhälleliga- och etiska aspekter
  • genom självständigt utförda informationssökningar beskriva det egna kunskapsområdet,analysera, bearbeta och sammanställa informationen samt i några olika former kommunicera denna
  • jämföra inom pedagogikämnet några vanliga forskningsstrategier och deras grundantaganden, användningsområden och tekniker
  • känna till några inom ämnet förekommande analysmetoder och utifrån en given

    problemställning motivera val av analysmetod

  • under handledning planera, genomföra och redovisa ett självständigt arbete
  • aktivt och med ett kritiskt granskande förhållningssätt bidraga i seminariediskussioner och självständigt genomföra opposition
  • Innehåll

    Kursen är indelad i tre delar, metod C1, 7,5 hp, Metod C2, 7,5 hp och Examensarbete, 15 hp

    Huvudsakligt innehåll:

  • olika inom pedagogiken förekommande forskningsstrategier och deras vetenskapsteoretiska grunder
  • etiska regler och personuppgiftslagen
  • urvals-, validitets- och generaliserbarhetsproblematik i förhållande till olika undersökningsstrategier
  • datainsamlingsmetoder
  • analys och rapportering
  • uppsatsskrivande, disposition av rapport, formalia och referensteknik
  • Examination

    Examination består i skriftliga prov, muntliga och skriftliga redovisningar samt opposition och närvaro i seminarier. Examensarbetet examineras genom offentlig granskning vid seminarium.

    Övriga föreskrifter

    Kursen kan ingå som huvudområde i kandidatexamen men kan inte ingå i en examen tillsammans med Pedagogik med inriktning mot personalutveckling C.

    FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

    facebook
    instagram
    twitter
    youtube
    linkedin