Kursplan för Pedagogik C

Education C

Det finns en senare version av kursplanen.

Kursplan

  • 30 högskolepoäng
  • Kurskod: 2PE172
  • Utbildningsnivå: Grundnivå
  • Huvudområde(n) och successiv fördjupning: Pedagogik G2E

    Förklaring av koder

    Koden visar kursens utbildningsnivå och fördjupning i förhållande till andra kurser inom huvudområdet och examensfordringarna för generella examina:

    Grundnivå
    G1N: har endast gymnasiala förkunskapskrav
    G1F: har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    G1E: innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen
    G2F: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    G2E: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
    GXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras.

    Avancerad nivå
    A1N: har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    A1F: har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
    A1E: innehåller examensarbete för magisterexamen
    A2E: innehåller examensarbete för masterexamen
    AXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras.

  • Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
  • Inrättad: 2007-01-24
  • Inrättad av: Samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden
  • Gäller från: vecka 35, 2007
  • Behörighet: För att bli antagen krävs minst 80 p/120 hp varav Pedagogik 40 p/60 hp (B-nivå) eller motsvarande.
  • Ansvarig institution: Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Beslut och riktlinjer

Kursen är en fortsättningskurs på grundnivå och utgör högskolepoängen 61-90 i pedagogik.

Mål

Efter genomgången kurs förväntas studenten kunna

  • värdera och förhålla sig kritisk till forskning som är relevant för det pedagogiska området

  • under handledning urskilja, precisera och motivera ett pedagogiskt problem med hänsyn till relevanta vetenskapliga-, samhälleliga- och etiska aspekter

  • genom självständigt utförda informationssökningar beskriva det egna kunskapsområdet,analysera, bearbeta och sammanställa informationen samt i några olika former kommunicera denna

  • jämföra inom pedagogikämnet några vanliga forskningsstrategier och deras grundantaganden, användningsområden och tekniker

  • känna till några inom ämnet förekommande analysmetoder och utifrån en given
    problemställning motivera val av analysmetod

  • under handledning planera, genomföra och redovisa ett självständigt arbete

  • aktivt och med ett kritiskt granskande förhållningssätt bidraga i seminariediskussioner och självständigt genomföra opposition
  • Innehåll

    Kursen är indelad i tre delar, metod C1, 7,5 hp, Metod C2, 7,5 hp och Examensarbete, 15 hp

    Huvudsakligt innehåll:

  • olika inom pedagogiken förekommande forskningsstrategier och deras vetenskapsteoretiska grunder

  • etiska regler och personuppgiftslagen

  • urvals-, validitets- och generaliserbarhetsproblematik i förhållande till olika undersökningsstrategier

  • datainsamlingsmetoder

  • analys och rapportering

  • uppsatsskrivande, disposition av rapport, formalia och referensteknik
  • Examination

    Examination består i skriftliga prov, muntliga och skriftliga redovisningar samt opposition och närvaro i seminarier. Examensarbetet examineras genom offentlig granskning vid seminarium.

    Övriga föreskrifter

    Kursen kan ingå som huvudområde i kandidatexamen men kan inte ingå i en examen tillsammans med Pedagogik med inriktning mot personalutveckling C.

    Litteratur

    Litteraturlista

    Gäller från: vecka 36, 2008

    I bibliotekets söktjänst kan du se om en titel finns elektroniskt.

    Delkurs 1 och 2: Metod C, 7,5 hp

    • Bjereld, Ulf; Demker, Marie; Hinnfors, Jonas Varför vetenskap? : om vikten av problem och teori i forskningsprocessen.

      senaste: Studentlitteratur,

      Se bibliotekets söktjänst

    • Börjesson, Mats Diskurser och konstruktioner : en sorts metodbok.

      Lund: Studentlitteratur, 2003

      Se bibliotekets söktjänst

    • Esaiasson, Peter Metodpraktikan : konsten att studera samhälle, individ och marknad

      3. uppl.: Stockholm: Norstedts juridik, 2007

      Se bibliotekets söktjänst

    • Molander, Joakim Vetenskapsteoretiska grunder : historia och begrepp.

      Lund: Studentlitteratur, 2003

      Se bibliotekets söktjänst

    • Heyman, Ingrid; Pérez Prieto, Héctor Om berättelser som redskap i pedagogisk forskning : en rapport från forskningsgruppen Utbildning: kultur-interaktion-karriär, UTKIK

      Uppsala: Pedagogiska institutionen, 1998

      Se bibliotekets söktjänst

    • Bergström, Göran; Boréus, Kristina Textens mening och makt : metodbok i samhällsvetenskaplig text- och diskursanalys

      2., [omarb.] uppl.: Lund: Studentlitteratur, 2005

      Se bibliotekets söktjänst

    • Thurén, Torsten Källkritik

      2., [rev. och utök.] uppl.: Stockholm: Liber, 2005

      Se bibliotekets söktjänst

    • Watt Boolsen, Merete; Kärnekull, Bo Kvalitativa analyser - forskningsprocess, människa, samhälle

      1. uppl.: Malmö : Gleerups utbildning, 2007

      Se bibliotekets söktjänst

    Delkurs 3: Examensarbete C, 15 hp

    Referenslitteratur

    Versioner av litteraturlistan