Hälsoekonomi: Optimera hälsa inom våra ekonomiska och etiska ramar
Kursplan, Avancerad nivå, 3ME113
- Kod
- 3ME113
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Vårdvetenskap A1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå vid medicinska fakulteten, 6 mars 2024
- Ansvarig institution
- Institutionen för medicinska vetenskaper
Allmänt
Kursen är fristående och kan sökas av alla som uppfyller behörighetskriterierna.
Behörighetskrav
180 hp inklusive 7,5 hp sammanlagt i statistik, kvantitativa metoder och/eller matematik. Dessutom krävs kunskaper i engelska motsvarande Engelska 6.
Mål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse:
- Förklara grundläggande begrepp som förekommer inom hälsoekonomiska utvärderingar.
- Sammanfatta olika sätt att utvärdera interventioner inom hälso- och sjukvården utifrån ett hälsoekonomiskt perspektiv.
- Redogöra för vilka data som den hälsoekonomiska utvärderingen kan utgå ifrån, och deras styrkor och svagheter.
- Redogöra för värdet av hälsoekonomiska utvärderingar för myndigheter, företag, och hälso- och sjukvård.
Färdigheter och förmågor:
- Genomföra hälsoekonomiska utvärderingar i Excel© baserat på en klinisk prövning och baserat på en modellansats (beslutsträd och Markovmodeller).
- Identifiera vilka antaganden som olika hälsoekonomiska utvärderingar bygger på och avgöra hur känsliga deras resultat är för dessa antagande.
- Modifiera en given hälsoekonomisk utvärdering till svensk kontext genom att använda data från tillgängliga register, och vetenskapliga litteraturen.
Värderingsförmåga och förhållningssätt:
- Avgöra relevans av hälsoekonomiska utvärderingar för prioriteringsbeslut inom hälso- och sjukvården och värdera deras identifierade styrkor och svagheter i förhållande till varandra.
- Värdera kostnadseffektivitetsprincipen mot människovärdes-, samt behovs- och solidaritetsprincipen som enligt svensk lag ska reglera prioriteringsbeslut i hälso- och sjukvården.
Innehåll
Kursen omfattar tre delar:
Den första delen diskuterar de metoder och den evidens som används för att kunna genomföra en hälsoekonomisk utvärdering av interventioner i Hälso- och Sjukvården.
Andra delen granskar styrkor och svagheter med publicerade hälsoekonomiska utvärderingar samt avgör deras relevans för prioriteringsbeslut.
Sista delen belyser de prioriteringsbeslut som fattas inom hälso- och sjukvården baserat på hälsoekonomiska utvärderingar. Ett särskilt fokus läggs på den Etiska plattformen som ska reglera dessa beslut.
Undervisning
Undervisningen sker på distans i form av föreläsningar, diskussionsseminarier och annan studentaktiverade undervisning samt självstudier av litteratur. Obligatoriska moment är seminarier. Undervisningen ges vid behov på engelska.
Examination
För att bli godkänd på kursen krävs godkänd skriftlig, individuell inlämningsuppgift samt godkända inlämningsuppgifter i grupp och aktivt deltagande i efterföljande seminarier.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.
Litteraturlista
Litteraturlista saknas.