Människan i ett livsloppsperspektiv och socialt arbete

19 hp

Kursplan, Grundnivå, 2SA193

Kod
2SA193
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Socialt arbete G2F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 27 april 2023
Ansvarig institution
Institutionen för socialt arbete

Allmänt

Kursen ingår i Socionomprogrammet vid Uppsala universitet, 210 högskolepoäng.

Behörighetskrav

Introduktion till socialt arbete, Socialpolitik och socialt arbete i nutida Sverige, Sociala villkor och sociala problem I, Globalisering, migration och socialt arbete, Personlig och professionell utveckling (termin 1), Samtal och kommunikation i socialt arbete, Sociala villkor och sociala problem II, Personlig och professionell utveckling (termin 2), Utvecklingspsykologi för socialt arbete (termin 3). Undantag görs endast om studenten på ett väldokumenterat sätt har motsvarande kunskaper från andra kurser eller om det föreligger synnerliga skäl, som ska styrkas med läkarintyg eller motsvarande dokumentation.

Mål

Studenten ska efter avslutad kurs när det gäller:

Kunskap och förståelse:

  • visa kunskap om och förståelse för etiskt professionellt bemötande och förhållningssätt i socialt arbete,
  • visa kunskap om ledning av socialt arbete, samt
  • visa kunskap om och förståelse för samspelet mellan individers och gruppers sociala situation, levnadsvillkor, fysiska och psykiska hälsasamt funktionsförmåga i förhållande till samhälleliga och andra bakomliggande faktorer, med särskilt fokus på funktionsnedsättningar,åldrande, missbruk samt barn, unga och familj.

Färdighet och förmåga

  • visa sådan färdighet och förmåga att hantera professionella samtal och bemötande som krävs för att utveckla och genomföra socialtarbete på olika nivåer i samhället i samarbete med de människor som berörs,
  • visa förmåga att identifi era, strukturera, utreda och utvärdera insatser på individ-, grupp- och samhällsnivå när det gäller sådant somevidensbaserat socialt arbete, förebyggande arbete och utredningsarbete, samt
  • visa förmåga att inom given tidsram förstå, utreda och analysera sociala processer och problem relaterade till fysisk och psykisk hälsa,funktionsnedsättningar, åldrande, missbruk och barn, unga och familj i en språkligt korrekt text med välfungerande logisk struktur ochgod hantering av källhänvisningar.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • visa förmåga att med helhetssyn på människan göra åtgärdsbedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiskaaspekter med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna, samt
  • visa insikt om betydelsen av lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper.

Innehåll

I kursen behandlas integreringen av det sociala arbetets perspektiv och teorier med arbetsmetoder inom praktiskt socialt arbete relaterat tillbland annat funktionsnedsättningar, åldrande, missbruk samt barn, unga och familj. Kursen behandlar:

  • professionella samtal, bemötande och etik i praktiskt socialt arbete,
  • identifiera, strukturera, utreda och utvärdera insatser på individ-, grupp- och samhällsnivå,
  • socialt arbete med processer och problem relaterade till funktionsnedsättningar, åldrande, missbruk samt barn, unga och familj, samt
  • evidensbaserat socialt arbetet, interprofessionell samverkan och ledning av socialt arbete.

Undervisning

Undervisningen består av färdighetsträningar, föreläsningar och seminarier. Deltagande i färdighetsträningar och seminarier obligatoriskt.Komplettering av frånvaro från obligatoriskt kursmoment kan endast ske endast för en mindre andel av dessa. Innehållet i föreläsningarna ochandra undervisningsmoment kan utgöra grund för examinationsuppgifter även i de fall momenten inte är obligatoriska.

Examination

Kursen examineras genom aktivt deltagande i obligatoriska färdighetsträningar, muntliga seminarieövningar samt individuella muntliga och skriftliga uppgifter. Slutligt betyg på kursen sätts genom en viktning mellan de uppgifter som betygsatts graderat med underkänd (U), godkänd (G) eller väl godkänd (VG). Uppgifter som lämnas in efter utsatt tid bedöms inte, utan studenten hänvisas då till efterföljande omexaminationstillfälle.

Hemuppgifter med graderad bedömning som lämnas in efter utsatt tid ges inte betyget VG annat än om förseningen berott på sjukdom, styrkt genom läkarintyg eller motsvarande. Uppgifter som lämnas in på utsatt tid men som inte godkänns ses som försenade.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från ovan angivna examinationssätt och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin