Inkludering och exkludering i policy, forskning och pedagogisk verksamhet
Kursplan, Avancerad nivå, 4PE296
- Kod
- 4PE296
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Specialpedagogik A1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 16 november 2023
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen ges inom masterprogrammet i utbildningsvetenskap. Den kan också ges som fristående kurs.
Behörighetskrav
Examen på grundnivå om minst 180 hp. Dessutom krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande vad som krävs för grundläggande behörighet till utbildning på grundnivå.
Mål
Syftet med kursen är att studenten ska utveckla fördjupade kunskaper om inkludering och exkludering i policysammanhang, forskning och i pedagogiska verksamheter.
Efter genomgången kurs skall den studerande kunna:
- Analysera inkluderingsbegreppets framväxt inom forskning om specialpedagogik, samt i policy- och styrdokument på nationell och internationell nivå.
- jämföra och kritiskt granska olika perspektiv inom forskning om inkludering och exkludering i pedagogiska verksamheter.
- kritiskt granska och diskutera relationen mellan olika perspektiv på och begrepp för inkludering i den offentliga diskussionen.
- kritiskt granska och diskutera relationen mellan inkluderande-, exkluderande- och demokratiska processer inom utbildning och samhälle.
Innehåll
- Begreppen inkludering och exkludering i nationella och internationella policy- och styrdokument
- Inkludering och exkludering i forskning om pedagogiska verksamheter
- Olika perspektiv på och begrepp för inkludering
- Den offentliga diskussionen om inkludering och inkluderingsbegreppet
- Kopplingen mellan inkludering och demokrati i utbildning och samhälle
Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier. Samtliga seminarier är obligatoriska och förutsätter aktivt deltagande.
Examination
Kursen examineras skriftligt och muntligt, exempelvis genom skriftlig tentamen och muntlig redovisning.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.
Litteraturlista
Litteraturlista saknas.